Според доклад на ООН ще измрат в Африка половината от видовете животни и птици до края на века

Екосистемите на всички континенти са сериозно застрашени поради изменението на климата и човешката дейност

НаукаOFFNews Последна промяна на 26 март 2018 в 10:57 4830 0

След белия носорог, в Африка могат да изчезнат стотици видове.

През следващите няколко десетилетия биологичното разнообразие в света ще намалее значително, много видове животни, птици, риба и растения ще изчезнат.

До това заключение стигнаха експертите на ООН, които изготвиха доклад за заплахите за екосистемите в Европа, Северна и Южна Америка, Централна Азия, Африка и Азиатско-тихоокеанския регион.

Африка

Според специалистите до 2100 повече от половината от видовете животни и птици в Африка могат да изчезнат. Пресъхването на африканските езера ще доведе до загиването на растенията и до значително обедняване на африканската флора.

Докладът добавя, че приблизително 500 000 квадратни километра африкански земи вече се оценяват като изтощени от свръхексплоатация на природни ресурси, ерозия, засоляване и замърсяване.

Демографските промени също ще имат отрицателно въздействие върху екологичната ситуация на континента. Според прогнозите до 2050 г. броят на хората в Африка ще се удвои - от 1,25 на 2,5 милиарда души.

Азиатско-тихоокеански регион

Биологичното разнообразие в региона е изправено пред безпрецедентни заплахи от екстремни метеорологични събития и повишаване на морското равнище до инвазивни видове, интензификация на селското стопанство и увеличаване на отпадъците и замърсяването.

В доклада се посочва, че макар да се забелязва цялостен спад в биоразнообразието, има и някои важни успехи в областта на биологичното разнообразие, включително например увеличаване на защитените територии.

Но до 2050 г. 90% от коралите ще изчезнат в Югоизточна Азия. И този процес не може да бъде спрян дори ако глобалното затопляне се забави. До 2048 г. регионът може да остане напълно без рибни ресурси, освен ако се намали делът на промишления риболов.

Европа и Централна Азия

Тук основна тенденция е нарастващата интензивност на конвенционалното земеделие и горското стопанство, което води до намаляване на биологичното разнообразие.

В Европейския съюз според оценките за консервационния статус на видовете и типовете местообитания само 7% от морските видове и 9% от морските местообитания показват "благоприятен природозащитен статус". А 27% от оценките на видовете и 66% от оценките на видовете местообитания показват "неблагоприятен природозащитен статус", а останалите категоризирани като "неизвестни".

Северна и Южна Америка

Оценката за състоянието на Северна и Южна Америка стига до извода, че продължаващата загуба на биологично разнообразие може да подкопае постигането на някои от целите на устойчивото развитие, както и някои от международните цели и стремежи, свързани с климата.

Изчезване заплашва редица биологични видове в Америка. Учените отбелязват, че след откриването на континента броят на видовете в региона е намалял с 31%. През 2050 г. тази цифра се очаква да бъде 40%.

Освен това изчезване заплашва над 60% от културите и езиците на коренното население на Америка.