Стресираните растения надават неуловими за човешкото ухо звуци

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 09 декември 2019 в 00:40 6183 0

Кредит pixabay

Някои растения надават "ултразвукови цъкания", неуловими за човешко ухо, при ситуации на стрес, застрашващ живота, се съобщава в ново проучване, публикувано в платформата за препринтове bioRxiv. Записите показват, че всеки звук носи информация за настоящето състояние на растението.

"Тези открития може да повлияят на начина, по който гледаме на растенията, които досега са считани за почти неми", обясняват авторите.

Резултатите още не са публикувани в списание, нито са преминали оценка от независими експерти, но учените смятат, че данните им допринасят за разбирането на еволюцията на растенията и екологията по света.

Предишни изследвания показват, че стресът, предизвикан от промени в температурата и светлината, както и нападения от тревопасни животни, може да повлияят на фенотипа на растенията, проявявайки се в промяна на цвета, миризмата или формата. Доказано е и че стресираните растения изпускат летливи органични съединения. За да проверят дали растенията произвеждат и звуци, които да бъдат чути, учени от Университета на Тел Авив записват растения домат и тютюн, лишени от вода, със срязано стебло или поставени под друг стрес. Микрофоните успяват да отчетат ултразвукови вълни в диапазона между 20 и 150 kHz.

Учените откриват, че стресираните растения правят значително повече звуци, от онези в нормални условия. Те са не само по-шумни, но и според изследователите, различните ситуации водят до различен звук. Специално създаден модел на машинно самообучение успява да различи звуците на растенията от фоновия шум, достигайки чак до това да идентифицира дали растението е лишено от вода или порязано.

Растенията да поставени и записани с два микрофона в акустична кутия. След това процесът се повтаря в парник. Кредит: bioRxiv

Но как е възможно това, при положение, че растенията нямат гласни струни? Учените откриват, че това може би е резултат от вътрешен процес, познат като кавитация, където въздушни мехурчета се формират и пукат в проводящата тъкан на растенията. Предишно изследване открива, че кавитацията може да предизвика вибрации, но не е свързана с предаването на звука.

Звуците могат да бъдат чути на разстояние до 5 метра, което според учените предполага, че други чувствителни на звуци организми, като мишки и молци, също могат да ги уловят и интерпретират.

"Нашите резултати предполагат, че животни, хора и може би дори растения, могат да използват някои звуци, произведени от растението, за да получат информация за неговото състояние", обясняват авторите, добавяйки, че техният труд може да помогне за създаването на нови пътища в разбирането на растенията и как те взаимодействат с околната среда. Слушането на растенията може да помогне да се проследи дали растението има нужда от вода например, което да помогне за добивите.

Източник: IFLScience - Plants Emit Sounds Too High For Human Ears When Stressed Out