04 август 2021

Свръхмасивните черни дупки спират раждането на звездите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 юли 2021 в 00:24 46430
Известната галактика M101. Сините области са големи зонообразуващи области. Кредит: NASA, ESA, K. Kuntz (JHU), F. Bresolin (University of Hawaii), J. Trauger (Jet Propulsion Lab), J. Mould (NOAO), Y.-H. Chu (University of Illinois, Urbana), and STScI

Вече двадесет години се разисква въпроса дали и как свръхмасивните черни дупки могат да забавят или дори да спрат образуването на звезди в заобикалящата ги галактика (т.нар. „гасене“).

В изследването се прилага алгоритъм на изкуствен интелект към данни, събрани с помощта на Sloan Digital Sky Survey (SDSS), заедно с три модерни космологични симулации - EAGLE, Illustris и IllustrisTNG. Астрономите са проучили какво би трябвало да се видим в реалната Вселена,  наблюдавана от SDSS, когато различни физически процеси спират образуването на звезди в масивни галактики.

Наблюденията отдавна показват, че има галактики, където има много високо производство на нови звезди, но също така и такива, където звездообразуването е слабо или където не се раждат нови звезди. В това проучване Йоана Пиотровска (Joanna Piotrowska) от Университета в Кеймбридж и нейните колеги разглеждат три възможни причини за спирачката при раждането на звездите: активността на свръхмасивната черна дупка, която излъчва високоенергийна радиация и частици, експлозии на свръхнови и нагряване на газ от ударни вълни в масивни ореоли от тъмна материя.

Графика, показваща относителното влияние на свръхмасивните черни дупки, свръхнови и ореоли от тъмна материя върху забавянето на образуването на звезди. Кредит: Joanna Piotrowska

Новите симулации показват, че от трите причини свръхмасивните черни дупки оказват най-голямо влияние върху забавянето на формирането на звездите. Тези симулации са в съответствие с направените със SDSS наблюдения на галактики в локалната вселена.

Пиотровска представи констатациите от изследванията на своя екип на виртуалната национална среща по астрономия (NAM 2021) в Англия.

Източник: Supermassive black holes put a brake on stellar births, Royal Astronomical Society