14 юни 2021

Цезий и рубидий и теорията на валентността

| На този ден 10 май 9820
Сравнение на слънчевия, калиевия, рубидиевия и цезиевия спектър от чертежите на Бунзен и Кирхоф. Кредит: Spectrum analysis, 6 lects, sir Henry Enfield Roscoe

На тази дата, 10 май, през 1860 г. откритието на два нови елемента - цезий и рубидий, е обявено от германските химици Роберт Бунзен и Густав Роберт Кирхоф пред Берлинската академия на учените.

Двамата химици са ги открили в малки количества в минералните води на Дюркхайм чрез спектрален анализ.

И двата метала в своите съединения проявяват необычайно сходство с калия и не могат да се разграничат с помощта на нито от един реагент.

Цезият е забелязан за първи път от характерните му небесносини спектрални линии, заради които му е дадено името (от латински caesius). По същия начин рубидият се характеризира с наситено червени линии (от латински  rubidus). Те са алкални метали и имат сходни химични свойства с калия.

Теория на валентността

Освен това на същата тази дата, 10 май, през 1852 г. теорията за валентността е обявена от английския химик сър Едуард Франкланд, който е бил студент на Роберт Бунзен в Марбургския университет, Германия. Теорията гласи, че всеки атом може да се комбинира с определен, ограничен брой други атоми, което остава фундаментално за разбирането на химическите структури.