Телескопът TESS "улови" комета (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 август 2018 в 07:52 5454 0

Още преди началото на научната си програма телескопът TESS случайно засне кометата C/2018 N1, съобщава сайтът на НАСА.

Кометата бе открита по-рано тази година от инфрачервения космически телескоп WISE.

През април 2018 г. в космоса бе пуснат новия телескоп TESS, определен като "ловец на екзопланети". Той трябва да замени "Кеплер", който след няколко месеца ще бъде принуден да приключи работа поради изчерпване на горивото. Преди седмица TESS започна да изпълнява научните си задачи - търсене на екзопланети по метода на транзита. Основната разлика спрямо предшественика ѝ е, че инструментът ще изследва само близки обекти, които са на разстояние не повече от 300 светлинни години. Освен това ще се съсредоточи върху небесни тела, близки до нашата планета и върху суперземите*.

*Суперземя се наричат клас планети, чиято маса надвишава масата на Земята, но е значително по-малко, отколкото на масата на газовите гиганти. Терминът "суперземя" описва само масата на планетата, а не зависи от степента на близост до нейната звезда, температура, обитаемост или каквито и да било други критерии.

TESS току-що започна работа и е твърде рано да очакваме някакви резултати. Но учените вече публикуваха видео, съставено от отделни снимки, получени от телескопа, заснети на 25 юли от камерата на TESS, на които се вижда кометата C/2018 N1, открита преди месец в рамките на мисията NEOWISE от телескопа Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE). Небесното тяло се намира на 48 милиона километра от Земята в посока към съзвездието Южна Риба. Общо заснемането продължава 17 часа, а получените снимки са сглобени във видеото:

Във видеото може да се видят променливи звезди и астероиди, които приличат на движещи се малки бели точки. Към края на видеоклипа се вижда и много слаба дъга светлина - това е разсеяната светлина от Марс, който по онова време е в опозиция.

През май телескопът TESS изпрати първата пробна снимка от една от четирите камерите на апарата.

След време екзопланетите ще бъдат търсени проучвани от телескопа "Джеймс Уеб", чийто старт бе отлаган няколко пъти и сега е насрочен за 2020.