20 юни 2019
  •  Говорят медиците

Учените са по-близо до постигането на контролиран термоядрен синтез

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 януари 2016 в 14:3335480

Международен екип учени е направил стъпка напред към постигане на контролиран термоядрен синтез, съобщава Phys.org.

Именно термоядреният синтез е процесът, който "захранва" Слънцето и другите звезди и който има потенциала да захрани светът с неограничена чиста енергия.

Екипът, оглавяван от учени и инженери от Калифорнийския университет, Сан Диего и частната компания "General Atomics", е разработил нова технология, с която да се "види" откъде минава енергията по време на процеса, наречен "бързо запалване" ("fast ignition"). Именно това може да се окаже важна стъпка напред към предизвикването на термоядрен синтез, използвайки лазери с голяма мощност.

"Бързото запалване" се състои от два етапа, за да започне термоядрен синтез. Първо, стотици лазери компресират горивото за ядрен синтез до постигане на висока плътност. Обикновено въпросното гориво е смесица от деутерий и тритий, поставени в сферична пластмасова микрокапсула. След това ултравиолетов лазер осигурява енергия за бързото загряване (и възпламеняване) на сгъстеното гориво.

Учените разглеждат "бързото запалване" като обещаващ подход към контролиран термоядрен синтез, тъй като за него е нужна по-малко енергия, отколкото за други методи.

За да успее "бързото запалване" обаче, изследователите трябва да преодолеят голямо препятствие: как да се насочи енергията от лазера към най-плътната точка на горивото в сферата. Именно за да се справи с този проблем, екипът е измислил начин да се провери за първи път откъде минава енергията, когато лазерът достигне целта с горивото.

Техниката се базира на използването на медни маркери в капсулата с гориво. Когато мощният лазерен лъч е насочен към компресираната горивна мишена, той генерира електрони с висока енергия. Тези електрони на свой ред повлияват на медните маркери и ги карат да излъчват рентгенови лъчи, които учените могат да видят.

Визуализирането на енергийния поток е позволило на учените да изпробват различни начини за подобряване на потока от енергия към даден обект в техния експеримент, като те са постигнали рекордно ниво (около 7%) на ефиктивност при предаване на енергия от ултравиолетовия лазер към микрокапсулата с гориво.