12 декември 2019
  •  Говорят медиците

Видео показва как спътник на Марс се превръща в "Звездата на смъртта" (видео)

Фобос се е сблъскал с астероид с диаметър 250 метра

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 октомври 2016 в 09:0081430
Нови симулации обясняват как Фобос е получил такъв голям кратер, без да се разруши от удара. Снимка: Lawrence Livermore National Laboratory

Външният вид на Фобос, най-големият от спътниците на Марс, напомня на "Звездата на смъртта" - огромна бойна станция - планета - унищожител от филма "Междузвездни войни".

Кратерът Стикни със своите 9 км е мега кратер, който обхваща почти половината от целия Фобос, който е само 22 километра в диаметър. В продължение на десетилетия бе неясно как се е формирал такъв масивен кратер, без да се разруши целият спътник.

Дигитални симулации, наскоро проведени в Националната лаборатория Лоурънс Ливърмор (Lawrence Livermore National Laboratory - LLNL), хвърли малко повече светлина върху този загадъчен спътник, пише сайтът на лабораторията.

За първи път физици от LLNL показаха как астероид или комета са ударили Фобос, за да създадат кратера Стикни, без да го унищожи напълно.

Изследването, което също обясни мистериозната вдлъбнатина на спътник, бе публикувано в Geophysical Review Letters.

"Ние показахме, че може да се създаде такъв кратер, без да се унижи спътника, като използвахме правилната порьозност и резолюция в 3D симулацията", заяви Меган Брук Bruck Сайл (Megan Bruck Syal), автор на публикацията и член на екипа на LLNL за планетарна защита.

Проучването показа, че има набор от възможни решения за размера и скоростта на удара, но Сайл отбелязва, че най-вероятният сценарий е Фобос да се сблъскал с обект с диаметър от 250 метра, който се движи със скорост от 6 км/сек.

Учени подчертават, че ако Земята се сблъсква с обект, с подобно съотношение на размерите, ще има необратими последици за нашата планета.