Видяхме смъртта на свръхновата "Реквием" тройна през 2016 г. и вероятно ще я видим отново през 2037 г. (видео)

Светлината на умиращата звезда преминава през центъра на гигантски галактически клъстер - и тъмната материя я отклонява.

Ваня Милева Последна промяна на 17 септември 2021 в 00:01 8474 0

Двете изображения от телескопа "Хъбъл" показват галактическия куп MACS J0138. На снимката от 2016 г. светлината от древната свръхнова REQUIEM се появява на три различни места едновременно по ръба на галактическия куп (кръгът в бяло). В изображението от 2019 г. ги няма. Кредит: NASA/ Joseph DePasquale

Свръхнова, открита от космическия телескоп "Хъбъл" през 2016 г. е наречена "Реквием". Тя е попаднала "под лупата" на галактическия куп MACS J0138.0-2155, който е на четири милиарда светлинни години от нас. Самата свръхнова е още по-далеч от Земята, тя е точно зад този клъстер, на зашеметяващите десет милиарда светлинни години от Земята.

Писали сме за това по-рано, но тогава свръхновата нямаше официално име, а само каталожното AT2016jka. Е, сега тя е кръстена на програмата на "Хъбъл" REsolved QUIEscent Magnified Galaxies (REQUIEM), която е предназначена за изучаване на далечни галактики, чиято светлина се усилва и огъва чрез гравитационни лещи от междинни (купове или клъстери) галактики.

Свръхновата е разположена в „най-зрелищната галактика“, наречена MRG- M0138, която е „четирикратно линдзирана“, което означава, че четири копия на галактиката могат да се видят разпръснати около галактически клъстер, който е по-близо до нашата собствена галактика, известен като MAC J0138.02155. Така че, когато екипът изследва данните в региона през юли 2019 г., отбеляза, че трите точкови източника на светлина, които присъстват в данните от юли 2016 г., вече не са там. Най-вероятно данните през юли 2016 г. са уловили свръхнова, линзирана по 3 различни начина.

Така работи гравитационната леща. Кредит: НАСА и ЕКА

Много човешки прогнози са се провалили, но има една прогноза, която можете да отбележите в календарите си.

И прогнозата е:

Около 2037 г. ще се появи в дълбокия космос повторение на смъртта на свръхновата REQUIEM. Повторението на спектакъла ще бъде с любезното съдействие на гигантски галактически клъстер, който се намира пред далечната свръхнова, чиято светлина е пътувала 10 милиарда години в космоса, за да достигне Земята. Мощната гравитация на огромния клъстер действа като свръхогромен обектив с "космически зуум" - увеличение, което изкривява и увеличава светлината от свръхновата и я разделя на множество копия. Три образа - близнаци на свръхновата REQUIEM са забелязани от космическия телескоп Хъбъл, разпръснати по дъгообразната следа клъстера. Всяко изображение е моментна снимка на светлината на свръхновата в различно време след експлозивното събитие.

Ако астрономите са търпеливи, ще открият четвърто копие на експлодиралата звезда след около 16 години.

Екипът астрономи, направил прогнозата, е ръководен от Стивън Родни (Steven Rodney) от Университета на Южна Каролина и Габриел Брамър (Gabriel Brammer) от Университета в Копенхаген. Той е изчислил, че за светлината на четвъртата дъга на MRG-M0138 е нужно малко повече време, за да достигне Земята и прогнозата им за 2037 г. е ± 2 години.

Сега е известно и още едно бъдещо повторно появяване на свръхновата REQUIEM. Това вероятно ще се случи през 2042 г. Но Родни и Брамър смятат, че ще бъде толкова слабо, че няма да могат да го видят.

Справка: “A gravitationally lensed supernova with an observable two-decade time delay” by Steven A. Rodney, Gabriel B. Brammer, Justin D. R. Pierel, Johan Richard, Sune Toft, Kyle F. O’Connor, Mohammad Akhshik and Katherine E. Whitaker, 13 September 2021, Nature Astronomy.

DOI: 10.1038/s41550-021-01450-9