16 декември 2019
  •  Говорят медиците

Водата на нашата планета вероятно се е формирала дълбоко в нейната мантия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 февруари 2017 в 11:2027010

Водата на Земята вероятно първоначално се е образувала от химичните реакции дълбоко в мантията, показва проучване на Юнивърсити Колидж Дъблин (University College Dublin - UCD), публикувано в Рhys.org.

Новата теория предлага алтернативно обяснение на това как животозараждащата течност се е появила на нашата планета.

Досега някои учени предполагаха, че при сблъсък на комета с повърхността, върху нея са паднали големи количества лед, който по-късно се разтопил и е образувал вода. Изследванията на кометата Чурюмов-Герасименко показаха, че ледените комети съдържат три пъти повече тежка вода от океаните на Земята и земната вода не е с кометен произход, поне в по-голямата си част.

При извършените компютърни симулации става ясно, че при наличие на подходящи условия реакциите между течния водород и силициевия диоксид в кварца, открит в горната мантия на Земята, могат да образуват вода.

Симулациите са извършени от д-р Зденек Футера (UCD School of Chemical and Bioprocess Engineering) и проф. Найал Инглиш (UCD School of Chemical and Bioprocess Engineering), в тясно сътрудничество с проф. Джон Це от Университета в Съскачеуан, Канада (University of Saskatchewan in Canada). Откритията са публикувани в Earth and Planetary Science Letters.

източник: Shutterstock

Извършени са опити при различни температури и налягане, типични за горната мантия, на 40 до 400 километра под повърхността на Земята. Симулациите са показали, че силициевият диоксид и течният водород могат да образуват вода, когато са изложени на температури над 1400 градуса по Целзий и натиск 20 000 пъти по-висок от атмосферния на Земята.

Силициевият диоксид се намира в изобилие над и под повърхността на Земята под формата на кварц – 59% от земната кора е от силициев диоксид.

Учените са очаквали, че водата ще се образува върху повърхността на силициевия диоксид. Вместо това обаче, те били изненадани да открият, че водата остава хваната вътре в него, което води до огромно натрупване на напрежение. Учените вярват, че освобождаването на това напрежение вероятно е причината за предизвикването на земетресения хиляди километри под повърхността на Земята.

Новите открития подкрепят експериментите на същата реакция между силициевия диоксид и течния водород, извършени от японски учени през 2014 г.

Подробности от проучването на учените през 2014 г, че на 1000 км. под земната повърхност се намират водни количества "колкото океан". Източник - Beyond Science

„Първоначално бяхме изненадани да видим реакция вътре в камъка, но след това осъзнахме, че сме обяснили механизма в основата на образуването на водата в по-ранната японска експериментална дейност”, обяснява проф. Инглиш. „Нашето заключение е, че тези открития помагат да се осмисли, в ярки детайли, гнезиса на водата вътре в мантията”, добавя още той.

Едно проучвания в края на миналата година показа, че вода може да се съхранява в скалите на 1000 километра под повърхността на Земята (вж "Намерена е вода на 1000 км дълбочина, на една трета от пътя към земното ядро").