11 декември 2019
  •  Говорят медиците

За първи път астрономите наблюдават директно раждането на планета (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 ноември 2015 в 09:4929510
Снимка: NASA/JPL-Caltech

Учените са заснели газов гигант в процеса на неговото формиране около млада звезда, наречена LkCa 15, разположена на разстояние 450 светлинни години от Земята.

"Това е първото изображение, което е запечатано формирането на екзопланета," - заяви авторът на изследването Стефани Салум от Университета в Аризона. "Това ще ни позволи да проучим по-подробно процеса и основните моменти на образуването на планетите."

Системата LkCa 15 е огромен диск от прах и газ, заобикалящ млада, подобна на Слънцето звезда, чиято възраст е само на 2 милиона години. Тези околозвездни дискове осигуряват материалът, от който се формират планетите по-късно.

Предишни изследвания са идентифицирали големи пролуки, които са резултат на акрецията (срастването чрез събиране на материал гравитационно и по други начини) на вече създадени планети. Учените са открили дори топлинни подписи, които са тълкувани като доказателство за наличието на планети в тези пролуки.

Подобна празнина в околозвездния диск съществува и в LkCa 15, където е разположена гигантската екзопланета LkCa 15b. Тя е била открита през 2012 г. и се намира на разстояние от 16 пъти разстоянието от Земята до Слънцето от родителската си звезда.

За да получат повече информация за тази система, Салум и колегите й използвали Големият Бинокулярен телескоп (Large Binocular Telescope - LBT), който се слави с две огледала с диаметър от 8,4 метра. Наблюденията потвърждават съществуването на LkCa 15b.

Видео към новината