Зловеща "вулканска музика" предсказва бъдещи изригвания (аудио)

НаукаOFFNews Последна промяна на 20 юни 2018 в 09:02 7116 0

Кредит Silvia Vallejo Vargas/Insituto Geofisico of the Escuela Politecnica Nacional

Колкото повече знаем за вулканите, толкова е по-вероятно да успеем да предвидим кога ще бъде следващото му изригване. Сега учените предлагат нов метод за анализ, а тайната се крие в зловещ феномен, който наричат "вулканична музика".

Изследването е публикувано в Geophysical Research Letters.

Вулканът Котопакси в централната част на Еквадор издава звуци, наподобяващи тръба на орган, според ScienceAlert.

Изследователите смятат, че тези пулсации може да са от решаващо значение за прогнозирането на бъдеща активност.

Новите инфразвукови записи на Котопакси показват, че формата на кратера претърпява промени след серия от изригвания през 2015 г. Тези сеизмични размествания означават, че когато планината буботи, въздухът е притиснат към стените на кратера поради дълбоката му и тясна форма.

Може да чуете звуците, модулирани с бял шум, във видеоклипа:

"Това е най-голямата тръба на орган, която някога сте виждали", коментира един от изследователите - вулканологът Джеф Джонсън (Jeff Johnson) от Университета на Айдахо в Боайс.

"Жизнено важно е да се разбере начина, по който всеки вулкан „говори”,  за да разберем това, което се случва. Щом разберем как звучи вулканът, ако има промени в този звук, това ще означава, че има промени в кратера, а това изисква внимание”.

Джонсън и колегите му откриват, че геометрията на кратера може да окаже голямо влияние върху уникалните звуци, които издава. Ако можем да разберем как правилно да интерпретираме тези звуци, можем да получим представа за промените, които се случват във вътрешността на вулкана, които в противен случай биха останали незабелязани.

И това може да бъде от решаващо значение за мониторинга на Котопакси - друго сериозно изригване може да разтопи огромната снежна покривка над вулкана, излагайки стотици хиляди хора на опасност от наводнения и кални потоци.

Макар вулканите могат да предизвикат сериозни звукови вълни, по-голямата част от шума, който издават, е под прага на човешкия слух (около 20 Hz). Точно в този диапазон се наблюдава вулкана Котопаксисъс специални масиви от микрофони, които събират данни към обичайните записи на сеизмичната активност.

Наблюдаването на инфразвуците е обичайна практика от известно време, но учените все още се опитват да разберат повече за това как съответстват определени звуци на конкретни събития и форми на вулканите.

Това, което учените откриха през 2016 г., са звуци, които нарекоха "торнилос" ("tornillos" - на испански „винтове”) - колебаещи се звукови вълни.

"Звукът е като отваряне на вратата на бар, която се върти напред - назад за минута и половина, разказва Джонсън. "Това е красив сигнал и е невероятно, че природата може да произведе такъв тип трептения".

Този торнилос вече е спрял, но звуци с толкова ниска честота и с този тип ехо не са записвани във вулкани досега. Те вероятно показват срутване на кратера или експлозия в дъното на кратера, смятат учените.

За следващия етап от изследването си учените искат да изпробват идеите си на активния вулкан Килауеа на Хавай. Магменото езеро на върха на Килауеа е вече изпразнено от активността му напоследък - така че интересно ще бъде да се разбере как това се е отразило на неговата „музика”.