19 януари 2020
  •  Говорят медиците

Напредък на криомикроскопията

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 май 2015 в 12:0217490
Снимка: electron.nci.nih.gov

В електронната микроскопия се използват фиксиращи вещества, укрепващи структурите на изследваните протеини. Те предизвикват редица артефакти, видоизменящи обекта и за да се избегне това, е разработена нова крио-електронна технология, позволяваща моментално да се охлади разследваната структура под високо налягане и така да остане непокътната.

основен недостатък на криомикроскопията е нейната ниска резолюция - не повече от 0.5 нанометра, като има предвид, че например рентгеноструктурният анализ позволява да се разглеждат обекти около 0.2 нанометра. Екип от учени от Националния здравен институт на САЩ са успели да подобрят метода до резолюция 0,22 нанометра, което е сравнимо с ефективността на традиционните методи.

Синьо-жълтото изображение е снимка на протеин β-галактозидаза. Лявата страна представя нивото на детайлност, което крио-електронната микроскопия можеше да позволи допреди 3-4 години (само смътна маса), а вдясно е съвременното ниво, което може да покаже, ако не атомите, то поне на свързващите протеина молекули вода.