Как оцеляха хлебарките след астероида, унищожил динозаврите

Те могат да надживеят и хората

Ваня Милева Последна промяна на 05 април 2022 в 00:01 23104 0

Колаж на НаукаOFFNews.

Когато астероидът Чиксулуб е ударил Земята преди 66 милиона години, хлебарките вече са били тук. Сблъсъкът е причинил мощно земетресение и учените смятат, че то е предизвикало и вулканични изригвания на хиляди километри от мястото на удара. Три четвърти от растенията и животните на Земята са загинали, включително всички динозаври, с изключение на някои видове, предци на днешните птици.

Как биха могли да оцелеят тези дребни насекоми, след като са загинали толкова много масивни животни? Оказва се, че те са били добре оборудвани да преживеят глобалната катастрофа.

Ако някога сте виждали хлебарка, вероятно сте забелязали, че телата им са много плоски. Това не е случайно. По-плоските насекоми могат да преминават през по-тесни места. Това им позволява да се скрият практически навсякъде - и може да им е помогнало да оцелеят при удара на Чиксулуб.

Когато се случва сблъсъкът, температурите на земната повърхност се повишават неимоверно. Много животни е нямало как да ги избегнат, но хлебарките са можели да се приютят в малки пукнатини в почвата, което им е осигурило добра защита от топлината.

Ударът на астероида е предизвикал каскада от ефекти. Вдигнал е толкова много прах, че небето е потъмняло. Заради скриването на слънцето температурите са се понижили и е настанала зима по целия свят. Тази оскъдна слънчева светлина е затруднявала растежа на оцелелите растения и много други организми, разчитащи на тези растения, са гладували.

Но не и хлебарките. За разлика от някои насекоми, които предпочитат да ядат едно конкретно растение, хлебарките са всеядни чистачи. Това означава, че те ядат повечето храни от животински или растителен произход, както и картон, някои видове плат и дори изпражнения. Непридирчивият апетит е позволил на хлебарките да преживеят трудните времена по време на масовото измиране след Чиксулуб и други природни бедствия.

Друга полезна способност на тези насекоми е, че хлебарките снасят яйцата си в малки предпазни кутии. Тези китии за яйца изглеждат като изсушени зърна и се наричат оотека, което означава „кутия за яйца“ (гръцки ᾠόν „яйце“ + θήκη „хранилище“). Подобно на калъфите за телефони, оотеките са твърди и предпазват съдържанието си от физически увреждания и други заплахи, като наводнения и суша. Някои хлебарки може да са изчакали част от катастрофата на Чиксулуб в комфорта на своите оотеки.

Женска хлебарка с оотека. Кредит: Wikimedia Commons

Съвременните хлебарки са потомци на малкото оцелели и могат да живеят почти навсякъде по сушата, от жегата на тропиците до някои от най-студените части на земното кълбо. Учените смятат, че има над 4000 вида хлебарки.

Част от тези видове обичат да живеят с хората и бързо се превръщат в вредители. След като хлебарките се установят в една сграда, е трудно да се премахнат от всяка малка пукнатина тези насекоми и техните яйца. Когато на нехигиенични места има голям брой хлебарки, те могат да разпространят болести. Най-голямата заплаха, която представляват за човешкото здраве, е от произвежданите от тях алергени, които могат да предизвикат астматични пристъпи и алергични реакции при някои хора.

Вредните хлебарки са трудни за контрол, защото могат да устоят на много химически инсектициди и защото имат същите способности, които са помогнали на техните предци да надживеят много от динозаврите. И все пак хлебарките са много повече от вредител, с който водим борба. Изследователите изучават хлебарките, за да разберат как се движат и как са проектирани телата им, за да вземат идеи за изграждане на по-добри роботи.

"Като учен аз виждам всички насекоми като красиви шесткраки вдъхновения. Хлебарките вече са преодолели шансовете, които са били твърде големи за динозаврите. Ако друг метеорит удари Земята, бих се притеснявал повече за хората, отколкото за хлебарките", коментира авторът на статията, публикувана в The Conversation, Брайън Ловет (Brian Lovett), постдокторант по микология от Университета на Западна Вирджиния.

Източник: How did cockroaches survive the asteroid that led to the extinction of dinosaurs? , Brian Lovett,  The Conversation