12 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Какво гледа една оса, за да намери пътя си към дома (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 февруари 2016 в 10:5430290
Кадър от видеото.

Видеото, което са записали с камера австралийски учени, е реконструкция на гледната точка на летящото насекомо церцерис от семейството на пясъчните оси (Cerceris Australis).

Тези реконструкции на това как насекомите виждат света са разкриващи как те намери пътя към дома.

Йохен Цайл (Jochen Zeil) от Австралийския национален университет в Канбера и неговият екип са използвали високоскоростни камери, за да проследят движението на главата на осата и са установили как тези насекоми се научават да намират пътя към дома, до гнездата си на земята.

Статията на учените е публикувана в списание Current Biology, а проучването е описано накратко в сайта NewScientist.

Зрението на осите е с ниска резолюция, така че те разчитат на визуални знаци и фотографска памет за навигация. Всяка сутрин, насекомите тръгват на разузнавателни мисии за събиране на информация. Но когато за първи път напускат гнездата си, как успяват да се върнат у дома по-късно, как разпознават околната среда е пълна мистерия, която австралийските учени се опитват да разгадаят.

Излитайки от гнездото, осата го поглежда отгоре. Отлитайки по-нататък, тя описва разширяващи се дъги във въздуха и продължава да гледа към гнездото, а не към целта си. После следи за ориентири, обръща внимание на забележителности като дървета, камъни, клони - като че ли ги фотографира. А връщайки се обратно и срещайки подобни ориентири, осата като че ли се опитва да "прецени" дали е познат обекта и да разбере къде е дома й.

Цайл подозира, че стратегиите, които използват осите, се използват и от други насекоми. "Ние разчитаме на способността на насекомите да намират пътя си, например, когато се занимават с опрашване или производство на мед, но едва сега започваме да разбираме какво ги прави толкова компетентни", отбелязва изследователят.

Подобно ниво на ориентация засега е недостъпно за никакви устройства с изкуствен интелект, създадени от човека. Възможно да успеем да "научим" дроновете да използват тази технология, за да намират също своя дом.

Още от : Въпроси