Белгийската компания ще прави бургери от мамутско месо с помощта на ДНК на изчезналите животни

Ваня Милева Последна промяна на 07 юли 2023 в 00:01 4561 0

Кредит Wikimedia Commons/Thomas Quine

Тези, които искат да опитат вкуса на изчезналия вълнест мамут, може би ще имат възможност да го направят. Една стартъп компания от Белгия планира да направи бургери с помощта на неговата ДНК.

Бургер от мамутско

Белгийската стартъп компания Paleo произвежда синтетични протеини за индустрията за производство на изкуствено месо. Главният изпълнителен директор на компанията Хермес Санкторум (Hermes Sanctorum) желае да развие дейността на компанията, като произвежда бургери с месо на вълнести мамути, мотивиран отчасти от "детското си увлечение по праисторията", съобщава The Economist.

В сътрудничество с Центъра по палеогенетика в Швеция компанията е получила ДНК фрагменти от зъби на мамути на възраст до 1,2 милиона години, открити в сибирската тундра. Фирмата възнамерява да пресъздаде мамутската форма на гена, който кодира миоглобина - белтък, който допринася за богатия вкус и яркочервения цвят на месото. Тези фрагменти са смесени с ДНК от азиатски и африкански слонове - най-близките оцелели роднини на мамута.

Към ДНК на дрожди е добавен този ген и организмът незабавно започва да произвежда миоглобин на мамут. Протеинът бил смесен със свързващи вещества, включително картофено нишесте, масло, сол и други аромати, за да се придаде вкус и консистенция, подобни на тези на бургерите.

Според патента на Paleo миоглобинът в бургера предизвиква различни химични реакции, които придават на бургера уникален вкус. За разлика от говеждото месо, Санкторум твърди, че бургерите с мамутско имат "по-интензивен" вкус.

Компанията намекна, че нейното мамутско месо ще бъде достъпно за обществеността, след като набра 12 млн. евро (13,1 млн. долара) в първоначалния си кръг за набиране на средства през февруари. Съобщава се, че интерес проявяват тематичен парк за ледниковата епоха и много доставчици на вегански бургери, защото Paleo "създава храна на растителна основа с вкус на месо или риба, със същата хранителна стойност", както представя продукцията си компанията.

Как Paleo създава бургера с месо от вълнест мамут?

Paleo произвежда миоглобин, без да използва животински клетки, като използва прецизна ферментация и дрожди. Центърът по палеогенетика в Стокхолм, Швеция, пресъздава миоглобина на мамута, използвайки къси ДНК последователности от вкаменелост на възраст 1,2 милиона години.

Сглобяването на стара ДНК прилича на сглобяване на пъзел, тъй като тя е фрагментирана, разказва Санкторум пред Insider през април. Тези миниатюрни парчета ДНК са подреждани по генния модел на миоглобина от азиатски и африкански слонове, което позволило да се пресъздаде цялата последователност.

По думите на Санкторум изследователите на компанията са опитали протеина от мамут, преди да го добавят към други варианти на бургери на растителна основа. Той отбелязва, че добавянето на говежди миоглобин към безмесен бургер му придава вкус, аромат и поразителен червен оттенък, подобен на месото. Все пак ефектът е бил значително по-забележим при използването на мамут.

Вкусът е значително по-силен и по-месен, когато се добавя мамутски миоглобин. Химическите тестове потвърждават това, твърди Санкторум. Според него месото на скара е по-ароматно, отколкото с говеждия миоглобин.

Според Грег Рентфроу (Gregg Rentfrow), професор в Университета на Кентъки, специалност "Животновъдство и хранителни науки", мазнините и карамелизирането на протеините влияят на аромата на месото.

Paleo създава своя мамутски миоглобин преди две години и има подадени заявки за патент.

Източник: Belgian Company Paleo Wants To Make Woolly Mammoth Burgers From Extinct Animals’ DNA, Caleb White, The Science Times