Електрическият транспорт няма да спре замърсяването на въздуха в градовете

... но може много да помогне за неговото намаляване.

Наука OFFNews Последна промяна на 02 декември 2015 в 08:00 9320 1

Кредит Wikimedia

"Изцяло електрическото бъдеще" на транспорта в градовете може много да намали, но не и да елиминира замърсяването на въздуха, става ясно от публикация на списанието за наука Scientific American.

Цените на батериите намаляват, а нуждата от ограничаване на замърсяването на въздуха става все по-належаща. Именно затова не е изненада, че все повече внимание се обръща на потенциала на тока да захранва транспортните средства в градовете.

На пръв поглед електрическите возила могат да елиминират местните източници на въздушни замърсители, включително азотните оксиди (NOx) и серните оксиди (SOx). От по-задълбочен поглед върху данните обаче става ясно, че въпросните превозни средства няма да премахнат по-голямата част от източниците на фини прахови частици (PM10).

В база данни, озаглавена "Fleet Weighted Road Transport Emission Factor", която е от 2012, са публикувани емисионните показатели в грамове за километър на различните транспортни средства (коли, автобуси, влакове и др.).

Както се вижда, 95% от емисиите от фини прахови частици (PM10) идват не от ауспусите на превозните средства, а от износването на гумите и спирачките, както и от износването на пътната настилка. Освен това от ауспусите на дизеловите МПС излизат общо (PM2.5 + PM10) 89% повече фини прахови частици, отколкото от тези на бензиновите автомобили. Данните са изведени при еднакви пътни условия.

Ето защо електрическите превозни средства не са с нулеви емисии. Те обаче със сигурност могат да помогнат за по-малко замърсяване на въздуха в градска среда.

Според проучване от това лято, направено от лондонския Кингс Колидж, праховите частици са причина за около 3,5 преждевременни смъртни случая всяка година в града. Техният брой през 2008 година е бил по-висок (около 4,2), но са намалели заради промени в законодателството.

Тези цифри обаче са по-ниски в сравнение с броя преждевременни смъртни случаи (~5,8), причинени от вдишване на азотен диоксид, причинен от замърсяването с азотни оксиди (NOx). Както показва горната таблица, тези емисии на 100% идват от ауспусите на бензиновите и дизелови автомобили.

Именно затова си струва да се борим за електрическото бъдеще на транспортните средства. В това бъдеще сегашните проблеми няма да бъдат решени изцяло, но със сигурност ще има силно положителна промяна.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

02.12 2015 в 08:51

Историята не познава щастливи завършеци, а само кризи и тяхното криво-ляво преодоляване. В този ред на мисли качеството на въздуха е в криза и никой не очаква в големите градове да стане като в планинска борова горичка.

Редно е да се отбележи и че електрическите коли почти не износват спирачки, а има хитрости заради които и гуми ще износват по-малко.

Другото важно нещо е че емисиите от остарели и/или неизправни бензинови и дизелови автомобили нарастват много и това е важно в места където се ползват главно стари автомобили. Примерно у нас, където нито има значим контрол върху изправността, нито голям процент нови коли. При електрическите и това го няма.