"Изцяло електрическото бъдеще" на транспорта в градовете може много да намали, но не и да елиминира замърсяването на въздуха, става ясно от публикация на списанието за наука Scientific American.
Цените на батериите намаляват, а нуждата от ограничаване на замърсяването на въздуха става все по-належаща. Именно затова не е изненада, че все повече внимание се обръща на потенциала на тока да захранва транспортните средства в градовете.
На пръв поглед електрическите возила могат да елиминират местните източници на въздушни замърсители, включително азотните оксиди (NOx) и серните оксиди (SOx). От по-задълбочен поглед върху данните обаче става ясно, че въпросните превозни средства няма да премахнат по-голямата част от източниците на фини прахови частици (PM10).
В база данни, озаглавена "Fleet Weighted Road Transport Emission Factor", която е от 2012, са публикувани емисионните показатели в грамове за километър на различните транспортни средства (коли, автобуси, влакове и др.).
Както се вижда, 95% от емисиите от фини прахови частици (PM10) идват не от ауспусите на превозните средства, а от износването на гумите и спирачките, както и от износването на пътната настилка. Освен това от ауспусите на дизеловите МПС излизат общо (PM2.5 + PM10) 89% повече фини прахови частици, отколкото от тези на бензиновите автомобили. Данните са изведени при еднакви пътни условия.
Ето защо електрическите превозни средства не са с нулеви емисии. Те обаче със сигурност могат да помогнат за по-малко замърсяване на въздуха в градска среда.
Според проучване от това лято, направено от лондонския Кингс Колидж, праховите частици са причина за около 3,5 преждевременни смъртни случая всяка година в града. Техният брой през 2008 година е бил по-висок (около 4,2), но са намалели заради промени в законодателството.
Тези цифри обаче са по-ниски в сравнение с броя преждевременни смъртни случаи (~5,8), причинени от вдишване на азотен диоксид, причинен от замърсяването с азотни оксиди (NOx). Както показва горната таблица, тези емисии на 100% идват от ауспусите на бензиновите и дизелови автомобили.
Именно затова си струва да се борим за електрическото бъдеще на транспортните средства. В това бъдеще сегашните проблеми няма да бъдат решени изцяло, но със сигурност ще има силно положителна промяна.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
02.12 2015 в 08:51
Редно е да се отбележи и че електрическите коли почти не износват спирачки, а има хитрости заради които и гуми ще износват по-малко.
Другото важно нещо е че емисиите от остарели и/или неизправни бензинови и дизелови автомобили нарастват много и това е важно в места където се ползват главно стари автомобили. Примерно у нас, където нито има значим контрол върху изправността, нито голям процент нови коли. При електрическите и това го няма.
Последни коментари