Френско летище излезе от строя заради Windows 3.1, операционна система от 1992

Windows 3.1 е все още жив, но убит френско летище

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 ноември 2015 в 14:06 31412 7

Летище "Орли", което е на 14 километра от Париж, спира работа поради грешка в Windows 3.1, на който работи система за оповестяване на метеорологичните условия, наречена DECOR. Тази версия на Windows е пусната от Microsoft през 1992 г. и сред новостите са играта Minesweeper (Миночистач).

"В Париж, има само трима специалисти, които могат да се справят с проблемите в DECOR. Следващата година, един от тях се пенсионира и не можем да си представим, кой би могъл да го замести", - казва Александър Фиакр (Alexandre Fiacre), генерален секретар на френския профсъюз на авиодиспечерите UNSA-IESSA, съобщава Vice News.

На 7 ноември над летище "Париж - Орли" е мъгла. Авиодиспечерите не могли да съобщят на пилотите за видимостта на пистата, защото станал срив в "системата за управление на данните за околната среда за Орли и Роаси" - DECOR (diffusion des données d'environnement contrôle d'Orly et de Roissy). Същата система работи и в най-голямото летище в Европа - "Париж - Шарл де Гол", и във всичките четиринадесет летища във Франция. А системата работи на Windows 3.1, пусната през 1992 година.

Инструментите, които използва авиокомпания Aéroports de Paris, работят на четири различни операционни системи, пуснати от преди десет до двадесет години. Някои системи работят на UNIX - популярна през 80-те години на миналия век.

Microsoft пусна Windows 3.1, добавяйки мащабируеми TrueType шрифтове и играта Minesweeper , представена е за първи път и поддръжка на мултимедийно съдържание.

Александър Фиакр сравнява проблема със системата DECOR на Windows 3.1 с трудностите, пред които с изправена програмата на НАСА Voyager. Програмата стартира през 1977 г., Вояджър 1 и 2 работят на процесори General Electric с тактова честота 250 килохерца. Съвременните смарт телефони и смарт часовници са много по-мощни от тези компютри от преди четиридесет години. Машините използват стари езици за програмиране като FORTRAN. А много скоро последният от оригиналния екип инженер Лари Зотарели ще се пенсионира.

Агенцията търси експерт в програмирането от 70-те. НАСА се надява, че Зотарели ще бъде убеден да поработи с млади специалисти още една година, за да ги обучи да могат да взаимодействат с Вояджър 1, който се намира на разстояние около 20 млрд. км. от Земята.

На Зотарели му връчват грамота (2007 г., 30 години от старта на Voyager)

Перфокарта с маркировки за Fortran

Френските авиационни инженери имат затруднения при намирането на части за машините. Понякога части за компютърните системи се налага да търсят и по eBay. При всички случаи, те не са предназначени да работят двадесет години. Френският министър на транспорта обещава, че "оборудването ще бъде обновено до 2017 г.". Фиакр смята, че това е твърде оптимистична прогноза. Той е убеден, че обновяването в най-добрия случай ще се случи до 2019 г., ако не и 2021.

За щастие, сривът в системата не застраши живота и здравето на пътниците. Авиодиспечерите са взели всички необходими мерки, включително и отмяна на редица полети.

Хората се редят на опашка на летище Хийтроу, след като въздушното пространство на Лондон е било ограничено поради отказ на компютър

Ако смятате, че използването от летища на инструмент, който работи на операционна система от преди почти двайсет и пет години, е нещо необичайно, то грешите. През декември 2014 г. въздушното пространство над Лондон беше затворено в продължение на тридесет и шест минути, бяха отменени 50 полета поради срив в софтуер на 50 години, пише Vice News.

През лятото на 2015 г. двама хакери получили от United Airlines пожизнен статус на PremiumGold-клиент, както и милиони километри за пътешествия, тъй като намерили бъгове в системата. А един от сривовете през юни 2015-та довели до нарушаване на графика на 3 500 полета.

Съществуват подобни проблеми и в други транспортни услуги. Значителна част от оборудването на метрото в Ню Йорк не се актуализира повече от 100 години: персоналът ръчно води дневника за движението на влаковете, както и ръчно се управляват стрелките и сигналите, които информират влаковите оператори кога е безопасно да се мине през един или друг участък на маршрутите.

Може би е време нещо да се промени.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

22.11 2015 в 10:28

А знаете ли какво би билоако сменяха софта всяка година?! Срив след срив докато се изчистят повечето бъгове. Не е случаен консерватизма във високоотговорните приложения. И не е проблем стария софтуер нито хардуер.проблем е само когато поддръжката не е направена навреме и качествено. В това се включва и осъвременяването на хардуера,но не е задължително да се изхвърли стария софтуер заедно с него. Има различни ефикасни методи, които могат да отложат задълго смяната на софтуера, докато новият се подготви и изпита...

20.11 2015 в 11:04

" Windows 3.1 е все още жив, но убит френско летище "

Това на тиквонски ли е?

16.11 2015 в 19:04

Проблемът не е, че програмата е на 25 г., проблемът е, че не е на windows, а на DOS. Win3.1 е все още само графична надстройка на DOS. Възможностите на DOS са много ограничени, особено за паралелна работа, количество данни и тн. Друг основен проблем е че произхода на онези програми, не винаги е ясен, било е зората на времето. Command.com интерпретаторът на DOS е само 20к, много често онези програми са писани от един, двама или трима велики магьосници. Много програми от онзи период са отишли там от България след 1990, която беше специализирана в рамките на СИВ да краде и да доставя софтуер за руския пазар. По принцип такъв софтуер, обаче не се пипа докато работи, защото колкото по-дълго време е работил без грешка, толкова по-голяма е вероятността да продължи да работи така. В такъв софтуер има много по-малки възможности за проблем - например не може да увисне система, защото на някой сървър му е изтекла паролата - дос няма парола или юзера да няма права върху ресурс, има само някакви бегли заключвания за работа в мрежа.

16.11 2015 в 11:04

Това положение показва "грамотността" на ИТ инженерите по поддръжка на френските летища. Такива системи се планира и се подменят поне 5 години преди възможния краен срок за експлоатация. Ама явно им е било по-лесно да си пият кафето и да се успокояват, че някой друг ще свърши работата вместо тях.

16.11 2015 в 02:33

Е как е възможно това? Няма ли съвременни програми, които да показват метеоролгичните прогнози, че използват ОС на 25 години?! Честно не го разбирам. Айде за Вояджър иди дойди, все пак бордовият компютър на совалката е твърде стар, обаче за съвременни летища направо не ми го побира акъла. А ние зависим от такива транспортни услуги! А колко хора се двужат по метрото в Ню Йорк, където управлявали сигналите и стрелките ръчно?!?!
Ще помоля някой по-компетентен по темата да обясни, щото почнах да се замислям дали да се качвам на самолет повече...

15.11 2015 в 18:08

..."Някои системи работят на UNIX - популярна през 80-те години на миналия век."

леле колко сте злееее, ако не е Uniх - няма да имате интернет бе неграмотници. кви 80г, кви 5 лева

15.11 2015 в 17:39

"три специалиста"
Бива да сте скарани с езика, ама чак толкова...