Карта на съкровищата: 300 000 метеорити, скрити в Антарктида

Ваня Милева Последна промяна на 09 февруари 2022 в 00:01 11897 0

Екранна снимка на интерактивния уебсайт „Catch a Falling Star“, показваща зони със син лед. Кредит: Delft University of Technology.

Известно е, че метеоритите падат по целия свят, но околната среда и уникалните процеси в Антарктида ги правят донякъде по-лесни за намиране в девствения, заснежен пейзаж. Все пак събирането на метеорити в Антарктида е физически изтощителна и опасна работа.

Но какво ще стане, ако имахме „карта на съкровищата“, която показва най-вероятните места за намиране на метеорити в Антарктида, насочваща изследователите къде да търсят?

Изследователи от Технологичния университет в Делфт, Нидерландия с помощта на изкуствен интелект създадат един вид карта на съкровищата, за да идентифицират зоните, където метеоритите могат да бъдат открити с голяма вероятност.

„Научихме чрез нашите анализи, че сателитните наблюдения на температурата, скоростта на движение на леда, снежната покривка и геометрията са добри показатели за местоположението на богатите на метеорити райони“, разказва Вероника Толенаар (Veronica Tollenaar), която ръководи изследването, публикувано в Science Advances. „Очакваме „картата на съкровищата“ да бъде осемдесет процента точна.“

Въз основа на проучването учените изчисляват, че повече от 300 000 метеорити се намират нейде в антарктическия пейзаж и чакат да бъдат открити. Това представлява огромен научен потенциал.

„Открихме няколко никога посещавани райони, богати на метеорити, които са относително близо до изследователски станции“, разказва Стеф Лермит (Stef Lhermitte), участник в проучванетоо от Технологичния университет в Делфт.

Събиране на метеорити в Антарктида. Кредит: Delft University of Technology.

Скали от космоса се натрупват в Антарктида от хилядолетия, запазени в студения, пустинен климат на континента. Метеоритите падат и се вграждат в ледената покривка във вътрешността на континента. Ледниците текат бавно и носят със себе си метеоритите. Ако ледник се сблъска с голямо препятствие, в места като Трансантарктическите планини, ледът се издига и метеоритите се издигат на повърхността.

Освен това сухите антарктически ветрове постепенно разяждат леда, разкривайки метеоритите. Ледът се издига на повърхността и процесът се повтаря. При достатъчно време се натрупва значително количество метеорити.

Карта на горещите точки на антарктически метеорити с положително класифицирани наблюдения. В централната обзорна карта размерът на положително класифицираните наблюдения е преувеличен за визуален контраст, докато в подкартите (от A до G) положително класифицираните наблюдения са показани в мащаб. Разширените зони на синия лед (BIA), върху които се извършва класификацията, са очертани в черно. „Вероятността за намиране на метеорити“ на дадено място съответства на апостериорната (след опита) вероятност. Кредит: Tollenaar et al.

Метеоритите са твърде малки, за да бъдат откривани поотделно от космоса, но с индиректни сателитни измервания като температура, скорост на ледения поток, наклон на повърхността и начинът, по който ледът отразява радарните сигнали, преравяйки всички тези данни и използвайки машинно обучение, изследователите установяват, че могат да предскажат къде се концентрират метеоритите на повърхността.

Една от областите, за които е известно, че съдържат метеорити, са в областите на синия лед на континента. Контрастиращият син лед улеснява откриването и събирането на метеорити по време на полеви мисии на Антарктика.

Можете да видите интерактивната карта на съкровищата тук, с помощта на която може да търсите в антарктическия континент и да изследвате места с висок потенциал за намиране на метеорити.

Справка: Unexplored Antarctic meteorite collection sites revealed through machine learning