Колко вида мълнии има - от вулканична до космическа

Наука ОFFNews Последна промяна на 21 август 2015 в 07:05 15593 0

Кредит Space.com

Снимката изобразява буря над южната част на Мексико Сити на 10 август 2015. Снимката показва стандартна гръмотевична буря и голяма ярка червена светкавица - това е червен спрайт. Той се среща в района на мълнии с висока мощност на височина от около 90 километра над повърхността.

Гръмотевичните бури бяха особено активни, а и опасни тези дни в нашата страна.  В същото време от борда на Международната космическа станция са успели да заснемат т. нар. червени спрайтове - огромни по размер светкавици, срещащи се високо над повърхността на планетата.

Свикнали сме да наблюдаваме само един вид мълнии, но се оказа че са поне 7 вида, а от космоса се виждат още повече.

Хората отдавна са разбрали как се случват мълниите:

В буреносните облаци се генерират мощни електрически полета с отрицателен заряд в долния слой и положителен – в горния. Мълнията е канал, провеждащ електричество, който се появява за кратко и възстановява частично баланса на електрическите заряди между отделните слоеве на облаците или между облаците и Земята.

Но изследванията на електрическите полета на гръмотевичните бури все още не дават отговор на въпроса как се зараждат. Някои учени смятат, че заредените високоенергийни космически частици могат да предизвикват мълнии, но това не е потвърдено.

Мълниите ще стават все повече

До този извод са стигнали учени от Калифорнийския университет, изследвайки връзката между тях и температурата на въздуха. В доклада на изследователите, публикуван в Science, прогнозата им, изразена в цифри е: за всеки 1°C покачване на температурата, се очакват 12% повече мълнии. В абсолютни числа за САЩ - увеличение с около 300 000. В края на 21 век мълниите ще се случват един и половина по-често. Това се казва и в интернет страницата на списанието.

Като цяло, учените са изследвали обикновените мълнии тип облак-земя.  Но те не са единствените, дори и не са и най-често срещаният тип. Нека се насладим на красотата на едно от най-величествените и плашещи явления на земната природа и  да научим повече за тяхното многообразие.

1. Мълния облак-земя

Това е мълнията, която си представяме, когато чуем гръм. До няколко километра дължина, права или начупена линия, простираща се от буреносните облаци право към земята. Странното е, че този вид мълнии не е най-често срещаните.

2. Вулканична мълния

Изригването на вулканите произвежда не само потоци лава, облаци пепел и силни експлозии. Често по време на изригването може да се видят и светкавици над вулкана. Учените все още нямат единно мнение по въпроса, какво ги поражда. В същото време, има два вида вулканични мълнии - малки, които заустват директно над кратера и по-дълги мълнии високо над вулкана в облака вулканична пепел. Има предположение, че тези два вида мълнии са от различно естество.

3. Кълбовидни мълнии

Мълнията под формата на светещо кълбо плаващо във въздуха е рядък и мистериозен природен феномен. Нито една от многочислените теории за произхода на кълбовидните мълнии не е общоприета. През 2012 г. китайски учени са успели с помощта на спектрометър да определят състава на кълбовидна мълния. Техният анализ показва, че в този случай, нажежената топка на мълнията е съставена от изпарили минерали от почвата - желязо, силиций, калций, докато спектъра на обичайните мълнии показва отделяне на йонизиран азот.

4. Суха мълния

Механизмът на сухата мълния се състои в това, че бурята се вихри в небето на голяма надморска височина, капките дъжд се образуват, но се изпаряват, преди да достигнат земята. В резултат на това виждаме само мълнията. Така наречените сухи гръмотевични бури са една от основните причини за горските пожари

5. Вътрешнооблачни мълнии

Това е най-често срещаният тип на мълния и често изглежда като диско парти дълбоко в облаците. Мълнията възниква при наличието на положително и отрицателно заредени региони в рамките на един облак. С натрупването на разлика между тях въздухът престава да действа като изолатор и ние виждаме как разрядът минава през небето. Ролята на инициатор на такова освобождаване може да изпълни и летящ в този момент през буреносния облак самолет.

6. Мълнии Кататумбо

Тази мълния може да се види почти всяка нощ над езерото Маракайбо в Южна Америка в продължение на повече от 100 години. Сиянието възниква на височина от около 5 км, без обичайните звуци на гръмотевична буря. Според една теория източник на мълниите е метанът, който се издига от блатистото езеро, друга теория ги свързва със сблъсъка на топлия въздушен поток от брега и студения, спускащ се от Андите.

7. Космически мълния

Досега са определени няколко вида мълнии. Това са елфи - огромни светкавици във вид на червени конуси, джетове - също конусообразни светкавици, но сините и по-малки, както и спрайтове - подобни на обикновените мълнии, но на много голяма височина. През 2013 г. НАСА ще изпрати на Международната космическа станция специално устройство Firestation за улавяне и изследване на тези явления.

Това е по-детайлна снимка, но с по-лошо качество на рядкото явление "червен спрайт", публикувана наскоро в сайта space.com.