Магнитното поле на Земята се движи на запад. Нова хипотеза обяснява защо

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 май 2018 в 00:49 9463 0

Илюстрация: themis.igpp.ucla.edu

В продължение на 400 години или откакто хората измерват магнитното поле на Земята, то се носи неуморно на запад. Сега една нова хипотеза предполага, че странни вълни във външното ядро на Земята могат да причинят това отклонение.

Така наречените вълни на Росби (Rossby waves), възникват във въртящи се течности. Те са известни също като "планетарни вълни" и се намират в много големи въртящи се тела, включително океаните и атмосферата както на Земята, така и на Юпитер и Слънцето.

Външното ядро на Земята също е въртяща се течност, което означава, че вълните на Росби лъкатушат и в ядрото.

Земята се върти около оста си с постоянна скорост от запад на изток. Океанските и атмосферните вълни на Росби имат гребени, които се придвижват на от изток към запад срещу въртенето на Земята на изток, а вълните на Росби в ядрото са "малко като преобръщане на атмосферните вълни на Росби отвътре навън", разказва Бардсли (O. P. Bardsley), докторант в университета Кеймбридж в Англия. автор на новото изследване върху хипотезата за вълните на Росби. Техните гребени винаги се движат на изток.

Ротационни сили

Въртенето на магнитното желязо в ядрото на Земята създава геомагнитното поле на планетата. Геомагнитното поле на Земята предпазва повърхността на планетата ни от вредното въздействие на заредените космически частици, така че е важно както за живота на Земята, така и за електрическата мрежа.

Опитвайки се да разбере вълните, разпространяващи се в ядрото на Земята, Бардсли осъзнава, че някои от тези вълни могат да обяснят една от мистериите на магнитното поле на планетата. През последните четири века учените измерват магнитната деклинация - разликата между истинския север и точката, в която сочи стрелката на компаса. (Тъй като в магнитното поле на Земята има много малки локални аномалии, стрелката на компаса се отклонява малко спрямо истинския север, в зависимост от позицията на повърхността на планетата.)

Измерванията на аномалиите, влияещи на деклинацията в продължение на 4 века, показват, че те се движат на запад, съобщава Бардсли в новите си изследвания,  публикувани в списание Proceedings of the Royal Society A

"Отклонението на запад се проявява предимно като поредица от петна над Атлантическия океан, близо до екватора", разказва Бардсли пред Live Science и се движат с около 17 километра годишно.

Вълните на Росби са подмножество на инерционните вълни. Атмосферните вълни на Росби на Земята са гигантски лъкатушещи ветрове на висока надморска височина, които оказват голямо влияние върху времето. Илюстрация: NASA's Goddard Space Flight Center

Дрейф на запад

Теориите, които обясняват изместването, обикновено са фокусирани върху динамиката на външното ядро. Най-популярната хипотеза, обяснява Бардсли, е, че във външното ядро има спирални потоци, подобни на джетовете в атмосферата, които се движат на запад и отместват магнитното поле на Земята заедно със себе си. Проблемът, разказа Бардсли, е, че няма особена причина, поради която тези спирални потоци да съществуват. Като се има предвид, че няма директни доказателства за наличието им, все още са допустими и други обяснения, казва Бардсли.

Вълните на Росби могат да обяснят странността на магнитното поле на повърхността на Земята.

Движението на запад и хипотезата за вълните на Росби до голяма степен не са свързани с по-известния въпрос относно магнитното поле - Дали ще се разменят полюсите? Учените обаче не са сигурни дали отслабването на магнитното поле от известно време е признак на предстояща размяна или просто отклонение, което ще се възстанови.