Ноември: Пълно лунно затъмнение и метеорен поток Леониди (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 07 ноември 2022 в 00:01 3128 0

Появата на Луната по време на пълното лунно затъмнение през ноември 2022 г. Кредит: NASA's Scientific Visualization Studio

Пълното лунно затъмнение на 8 ноември 2022 г., както се предвидено, се случва точно две седмици след частичното слънчево затъмнение, но за разлика от него, лунното затъмнение няма да се вижда от България.

И ако другаде ще могат наблюдават как Луната ще стане цялата червена, за нас за утешение ще остане гледката на метеорите Леониди.

Ето графика на интересните астрономически събития този месец.

8 ноември – Пълнолуние. Пълно лунно затъмнение в часовете преди изгрев
11 ноември – Луната се появява директно между Марс и ярката синьо-бяла звезда Елнат на запад преди изгрев
20 ноември – В часа преди изгрева намерете полумесеца над ярката звезда Спика на югоизток
18 ноември – Погледнете право отгоре за метеорния поток Леониди след полунощ. Луната е пълна около 35% и ще намали яркостта на по-слабите метеори.
23 ноември – Новолуние
28 ноември – Яркият Сатурн може да се намери на 5° северно от тънкия сърп на Луната след залез слънце

През целия месец – Метеорният поток Леониди е активен през целия ноември и достига своя връх между полунощ и зазоряване на 18-ти.

Пълното лунно затъмнение е на път, за да осигури малко небесна магия, рано сутринта на 8 ноември. Сянката на Земята напълно ще покрие повърхността на Луната, превръщайки я в червена за цели 85 минути по време на последното пълно лунно затъмнение през 2022 г.

Затъмнението ще бъде видимо за зрители в Северна Америка, Тихоокеанския регион, Австралия и Източна Азия – навсякъде, където Луната е над хоризонта, докато се случва затъмнението.

За съжаление, над нашата страна лунното затъмнение няма да е видимо, но можем да видим на живо как Луната се оцветява в тъмен нюанс на червено тук:

Затъмнението няма да бъде видимо за нас, защото пълно ще бъде между 10:02  и 18:56 българско време, когато ще е светло по нашите географски дължини.

Това кърваво лунно затъмнение на "Мразовита луна" ще бъде видимо за жителите на Азия, Австралия, Северна Америка, части от Северна и Източна Европа и по-голямата част от Южна Америка. Натиснете за по-голямо изображение. Кредит: NASA Goddard Space Flight Center/Scientific Visualization Studio

Луната се движи отдясно наляво, преминавайки през полусянката и сянката, оставяйки след себе си диаграма на затъмнението  на различни етапи. Полусянката е частта от сянката на Земята, където Слънцето е само частично покрито от Земята. Сянката е мястото, където Слънцето е напълно скрито. Кредит: NASA’s Scientific Visualization Studio

На 20 ноември, в час преди изгрев слънце, погледнете на югоизток, за да намерите тънък полумесец, висящ точно над ярката синкава звезда Спика. Това е гигантска звезда, 10 пъти по-голяма от масата на нашето Слънце и 12 000 пъти по-ярка. За наше щастие, той се намира на 260 светлинни години от Земята.

Планетата с пръстени Сатурн се намира ниско (35°) в южното небе и се вижда най-добре скоро след свечеряване. От началото на ноември Сатурн е на 5° северно от лунат, и двете разположени в източната част на Козирог. Нарастващият полумесец се завръща в същата област на 28 ноември. Планетата залязва около 22:30 местно време в края на ноември.

Сатурн свети с магнитуд 0,6 и потъмнява до 0,1 величина през месеца. С телескоп се виждат добре пръстените. Видимият им наклон спрямо нашата линия на зрение е 15°, като северната им страна е осветена от слънцето.

Хората често намират системата за звездни величини за объркваща, защото най-ярките звезди имат отрицателни величини.

Титан, най-голямата луна на Сатурн, е с магнитуд 8,5 - лесна цел за малки телескопи. Ще я намерите на север от Сатурн на 8/9 и 24/25 ноември и право на юг на 16 ноември. Тетида, Диона и Рея, всички с величина 10, обикалят по-близо, променяйки относителните си местоположения всяка нощ.

На 14 ноември Япет е една нощ след съединението си със Сатурн. Титан, който не е показан тук, се намира по-на изток. Кредит: Astronomy: Roen Kelly

Юпитер е на разположение по цяла нощ и се вижда най-добре веднага след свечеряване, когато е високо в южното небе в Риби. Планетата блести с магнитуд –2,8 и намалява с 0,2 величина през месеца. Той спира ретроградното си движение на 24 ноември, след което възобновява движението си на изток.

Марс продължава своето грандиозно движение през Телец, приближавайки се до опозицията следващия месец. Марс изгрява малко след 20 часа местно време и стои близо до рогата на Бика. Той току-що е започнал своя ретрограден път, движейки се на запад и срещайки луната на 10 ноември, когато Марс блести със същия блясък като Сириус. До края на месеца Марс изсветлява до зашеметяващата величина –1,8.

На 1 ноември Марс стои на юг около 3 сутринта местно време. До 30 ноември се очаква на юг до полунощ и също се издига почти два часа по-рано, отколкото в началото на месеца.

Сега е моментът да хванете Марс близо до най-добрия му изглед. Не е толкова близо до Земята, колкото предишната опозиция, но е на много по-висока надморска височина след полунощ, което е от полза за наблюдателите в Северното полукълбо. Чрез телескоп Марс обхваща 15" на 1 ноември и нараства до 17" до 30 ноември. В началото на месеца неговата фаза е забележимите 94 процента; достига 99 процента три седмици по-късно. Марс се приближава най-близо до Земята през нощта на 30 ноември, когато е на 81,4 милиона километра.

Меркурий преминава зад Слънцето на 8 ноември. Венера - също в началото на ноември и, подобно на Меркурий, остава твърде близо до Слънцето за наблюдение.

Планетите, съзвездията и Луната в поглед на запад в звезното небе на 8 ноември. Кредит: Astronomy: Roen Kelly

Метеорният поток Леониди е активен през целия ноември. Той достига своя връх след полунощ на 18-ти, с около 15 до 20 метеора на час при ясно, тъмно небе.

В пиковата нощ за Леонидите тази година Луната ще бъде около 35% пълна, което означава, че ще попречи да се виждат по-слабите метеори. Въпреки това, метеорите на Леонид често са ярки, със следи (наричани още влакове), които продължават няколко секунди, след като се проточат по небето.

Името на потока идва от съзвездието Лъв, от което изглежда идват неговите метеори. Съзвездието Лъв изгрява скоро след полунощ и радиантът е висок 70° за средните северни ширини в час преди зазоряване.

Леонидите, родени от кометата 55P/Tempel-Tuttle, достигат своя връх късно на 17 ноември. Гледайте най-доброто шоу рано на 18-ти. Кредит: Astronomy: Roen Kelly

Метеорите са прашни парчета отломки, оставени от кометата 55P/Темпъл-Татъл, докато обикаля около Слънцето. Тази комета всъщност е открита два пъти независимо.

Don’t Miss: Total Lunar Eclipse and Leonid Meteor Shower, JPL, NASA