Рядка кървавочервена дъга от светлина над Дания. Но не е полярно сияние

Поток от ефирна червена светлина се простира през нощното скандинавско небе, след като най-мощната слънчева буря от шест години насам, се врязва в нашата планета. Рядкото явление не е полярно сияние

Ваня Милева Последна промяна на 04 април 2023 в 00:01 12038 0

Ивицата червена светлина освети небето над Дания на 23 март

Кредит Ruslan Merzlyakov

Ивицата червена светлина освети небето над Дания на 23 март.

Яркочервена ивица светлина се появява в небето над части от Скандинавия миналата седмица, след като изненадваща слънчева буря връхлита Земята и предизвиква великолепни полярни сияния по цялата планета. Но яркочервената лента не е полярно сияние, а нещо много по-рядко.

Ивицата, която изглежда като река от ефирна червена светлина, която се простира през цялото нощно небе, е най-видима над Дания.

Астрофотограф Руслан Мерзляков (Ruslan Merzlyakov) заснема на 23 март ефектен кадър на странното светлинно шоу над Møns Klint, масив варовикови скали на 75 милиона години на датския остров Møn в Балтийско море.

Необичайният феномен е открит през 1956 г. в началото на космическата ера. Първоначално изследователите не  са знаели какво представлява те и без да искат дават на явлението подвеждащото име: „стабилна аврорална червена дъга“ или SAR (stable auroral red arc), което въпреки името си, не е нито полярно сияние, нито особено стабилно. Вместо това светлината се излъчва от кислородни молекули в горните слоеве на атмосферата, които са прегрели в  пръстеновидната масивна верига от електрически ток, която обгражда нашата планета.

По време на периоди, когато няма геомагнитни бури, засягащи района около Земята (лявото изображение), високоенергийни протони (с енергия от стотици хиляди електронволта, показани тук в оранжево) пренасят много електрически ток, който обгръща планетата, известен също като пръстенов ток. По време на периоди, когато геомагнитните бури засягат Земята (вдясно), нови нискоенергийни протони (с енергия от десетки хиляди електронволта, показани тук в магента) навлизат в района близо до Земята, засилвайки съществуващия пръстенов ток. Кредит: Johns Hopkins APL

SAR съвпадна с най-мощната геомагнитна буря, удряла Земята от шест години насам, която е предизвикана от изненадващо изхвърляне на коронална маса - огромна, бързо движеща се плазма и магнитно поле, освободени от слънцето - която е изхвърлена от масивна дупка в слънцето, по-широка от 20 Земи.

Вижте тази публикация в Instagram.

Публикация, споделена от Ruslan Merzlyakov (@astrorms)

Снимка на SAR в нощното небе над Møns Klint на 23 март. Кредит: Ruslan Merzlyakov

При полярните сияния високоенергийни частици от слънчеви бури и слънчев вятър заобикалят магнитното поле на Земята или магнитосферата и възбуждат молекули газ в горните слоеве на атмосферата над полюсите. Това създава въртящи се, многоцветни светлини, които намаляват и избледняват с времето. Различните цветове на светлината идват от различни атоми, които излъчват специфични цветове, когато са възбудени.

При SAR енергията от системата на пръстеновия ток, която обгражда магнитосферата, нагрява газа в горните слоеве на атмосферата и го кара да свети като полярно сияние (усилването на пръстеновия ток по време на геомагнитни бури се дължи на новите, нискоенергийни протони, навлизащи в района близо до Земята). По неизвестни причини само кислородът се нагрява по време на SAR, което означава, че тези явления винаги излъчват един и същ нюанс на червено.

SAR всъщност се случват доста често, но обикновено са невидими за хората, защото са твърде бледи и очите ни са лошо настроени към дължината на вълната на червената светлина, излъчвана от SAR. Масивни ивици като тази над Дания стават видими само когато силните слънчеви бури отслабват магнитосферата, което позволява повече топлина от системата на пръстеновидните токове да навлезе в горните слоеве на атмосферата.

Небесното сияние "Стив". Кредит: Dave Markel Photography

SAR над Дания не е единственото необичайно светлинно шоу, наблюдавано по време на скорошната слънчева буря. Подобният на полярно сияние феномен "Стив"*, широка лента от цветна светлина, която виси в небето до един час, е бил видим и в Съединените щати и части от Великобритания.

*През нощта на 25 юли 2016 г. фин поток от лилава светлина прорязва небето на Севера. Това е прекрасна, загадъчна гледка и групата наблюдатели, които станаха свидетели на това, решиха да дадат на явлението подобаващо величествено име: "Стив" - препратка към детския анимационен филм "През плета" (Over the Hedge), където героите дават това име на едно същество, което не са виждали преди.

Изображения, направени над Нова Зеландия, показващи червена аврорална дъга (вляво), небесното сияние, наречено СТИВ (в средата), и частична дъга със зелени оградни структури (вдясно). Кредит: Martinis et al.

Има някои доказателства, че "Стив" (STEVE) и SAR дъгите са свързани явления. През март 2015 г. наблюдатели на небето в Нова Зеландия са наблюдавали как яркочервен SAR бавно се трансформира в "Стив" в продължение на около половин час.

Rare blood-red arc of light shines in the Scandinavian sky. What is it?
Harry Baker, Live Science