Зелено огнено кълбо, засечено от астрономите часове по-рано, пада в езерото Онтарио (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 23 ноември 2022 в 00:01 4956 0

Тази 30-секундна експозиция на нощното небе показва зелено огнено кълбо, което се движи към езерото Онтарио близо до границата между САЩ и Канада. Кредит: Dereck Bowen

В малките часове на 19 ноември ярко зелено огнено кълбо преминава през небето над североизточната част на Съединените щати и югоизточната част на Канада.

Свидетели съобщават, че са видели космическия обект да се носи безшумно във въздуха, осветявайки огромни пространства като гигантска мълния. След около 10 секунди болидът изчезва.

Това е бил малък астероид с диаметър не повече от 1 метър, засечен от астрономите само три часа преди да прелети през земната атмосфера, да се запали и да се разпадне на стотици парчета.

Повечето от тези парчета вероятно са потънали направо в езерото Онтарио, макар че според НАСА някои малки парчета може да са се ударили в сушата на южния бряг на езерото.

Това е опростена оценка за вероятните места на падане на метеоритите от ~1г (жълто) до 10кг (тъмночервено). Кредит: NASA

Това беше вероятно падане на метеорит източно от Гримсби, Онтарио, Канада, което се случи на 19 ноември 2022 г. в 08:27 UTC. Радарните сигнали се появяват от ~15 км надморска височина до 850 м. По-голямата част от скалата е паднала в езерото Онтарио, но малки парчета може да се намерят източно от Гримсби, а големи - близо до Макнаб.

Седем обсерватории по света са наблюдавали как метеорът се гмурка рано сутринта, а най-малко 59 души в Ню Йорк, Мериленд, Пенсилвания и близката провинция Онтарио, Канада, са съобщили в базата данни на Международната организация за наблюдение на метеори, че са видели огненото кълбо,

Един от свидетелите - Дерек Боуен от Брантфорд, Онтарио - успява да заснеме спускането на огненото кълбо с камера GoPro, настроена за автоматично записване на нощното небе. Впечатляващата 30-секундна експозиция на небето показва момента, в който метеорът спуска, оставяйки яркозелена следа надолу към Земята и осветява облаците около себе си.

Друга камера, разположена пред близката кула CN Tower - високата 553 метра комуникационна кула в Торонто - също засне яркото преминаване на метеора през небето.

Огнените кълба са изключително ярки метеори, които обикновено произхождат от астероиди или части от комети, обикалящи около Слънцето.

Огненото кълбо от 19 ноември - вече официално наречено 2022 WJ1 - вероятно е било малък астероид с диаметър не повече от 1 метър. Когато космически скали като него навлязат в земната атмосфера, те се нагряват и забавят от силното триене, създавайки видима огнена следа зад себе си.

Дали метеорните следи - които могат да продължат няколко секунди - са зелени, зависи от размера, височината и химията на метеорите.

„Източникът на зелено в дълготрайна метеоритна следа зад метеора е ограничен до тези над около 100 км“, обяснява Джак Багали (Jack Baggaley), почетен професор по физика и астрономия в Университета на Кентърбъри в Нова Зеландия, който има статия по темата.

Докато по-малките метеори, движещи се със скорост от 70 км в секунда, се сблъскват със земната атмосфера, слънчевите частици йонизират кислорода в горната атмосфера. Същият процес създава зелените полярни сияния.

Зеленото може да се появи и в по-бавни метеори, ако съдържат метален материал като никел, желязо и магнезий, отбелязва Багали.

Огнените кълба обикновено се смятат за безвредни, тъй като повечето от частите им изгарят в атмосферата, преди да се сблъскат със Земята. Въпреки това може да има някои редки изключения. Например един мъж в Калифорния твърди, че на 5 ноември огнено кълбо е подпалило къщата му. Експертите от Калифорнийския департамент по горско стопанство и противопожарна защита все още разследват причината за пожара.

Различни видове метеори

Метеорите могат да бъдат категоризирани въз основа на техния размер, яркост и близост до Земята. Има метеори, които отскачат от горните слоеве на атмосферата и отново навлизат в космоса, докато някои се разпадат и се разнасят по небето при ярка светлина.

Най-известният от „прелитащите“, 1972 Great Daylight Fireball, е навлязъл в земната атмосфера, преминава през небето на Юта и се движи с15 километра в секунда. Метеорът излиза от атмосферата над Алберта, Канада, свидетели на което са хиляди хора.

Един от видовете метеори са огнените топки, които могат да варират по размер от баскетболна топка до малък автомобил и вероятно са най-често срещаният тип. Някои експерти твърдят, че огнените топки са ярки и по-дълготрайни.

Междувременно болидът е още по-ярък и по-масивен и често експлодира в атмосферата, където звуците могат да се чуят и усетят на земната повърхност. Някои от тях са класифицирани като огнени топки, които произвеждат гръм.

И накрая, суперболидът е по-ярък от болид и създава голяма експлозия, която може да се превърне в природно бедствие и да представлява опасност за хората. През 2013 г. суперболид премина над Челябинск, Русия, като експлозията му може да се сравни с 500 килотона тротил.

Кредит: Pixabay/urikyo33

Какви са различните видове космически скали?

Астероидът представлява голям къс скала, останал от началото на Слънчевата система или образуван от сблъсъци на космически тела. Повечето са разположени между Марс и Юпитер в Главния астероиден пояс.

Кометата е подобна на астероид, покрита е с лед от въглероден диоксид, метан и вода и други съединения. Описва се често като мръсна снежна топка. Орбитите на кометите са силно сплеснати, простиращи се между Слънцето и отвъд орбитата на Нептун, Пояса на Кайпер, дори Облака на Оорт.

Метеори астрономите наричат проблясъка на светлина в атмосферата, когато изгарят космически отломки.

Самият отломък се нарича метеороид. Повечето са толкова малки, че се изпаряват напълно в атмосферата.

Ако някой метеороид стигне до Земята, се нарича метеорит.

Метеорите, метеороидите и метеоритите обикновено произхождат от астероиди и комети. Например, ако Земята преминава през опашката на комета, голяма част от отломките изгарят в атмосферата, образувайки метеорен поток.

Източник: Eerie green fireball detected hours before smashing into Lake Ontario in the dead of night