Броят на бактериите в човешкото тяло са почти колкото собствените му клетки

Наука OFFNews Последна промяна на 11 януари 2016 в 17:27 17476 0

Кредит www.playbuzz.com

Микробните клетки в нас може би са само малко повече от човешките, а след дефекация те може да станат дори още по-малко.

Ново проучване група от биолози от Израел и Канада опровергава популярното твърдение, че броят на бактериалните клетки, които образуват микрофлората на нашето тяло, е десет пъти по-висок от броя на собствените клетки на организма.

Резултатите от новата работа в момента са в процес на рецензиране, но предварително статията е достъпна в bioRxiv.

Авторите на публикацията отбелязват, че твърдението за съотношението между броя на клетките на човешката микрофлора и собствените клетки на човешкия организъм 10:1 се е появило преди повече от 40 години. През 1972 г. тази оценка е дал Томас Лъки (Thomas Luckey). Той посочил, че в един само в стомашно-чревния тракт трябва да има около 100 000 милиарда бактерии. Днес се смята, че нашето тяло се състои от около 10 000 милиарда собствени клетки и съдържа десет пъти повече чужди микроорганизми. Но през последните години тези цифри се поставят под въпрос от някои експерти.

Рон Майло (Ron Milo), професор от израелския Вайцманов институт, и колегите му решили да актуализират данните за броя на клетките в човешкото тяло и неговата микрофлора.

Авторите установили, че човек с тегло 70 кг, височина 170 см и възраст между 20 и 30 години, трябва да съдържа около 30 трилиона собствени и 39 трилиона бактериални клетки. Така съотношението се оказва съвсем различно - около 1.3 : 1. Тези цифри са доста приблизителни и при различни хора може да се различават с до 52%, но все пак съотношението не е 10 пъти. Нещо повече, численото предимство на бактериите в тялото ни е доста съмнително.

Когато Томас Лъки е определил на времето броя на микробните клетки в изпражненията (100 милиарда на грам), той просто умножил тази цифра по общия обем на стомашно-чревния тракт. Но такава висока концентрация на бактерии има само в правото черво (ректума) и според Рон Майло и колегите му, такава концентрация може да се приеме само за ректума, който има много по-малък обем. В резултат на това броят на микробите се оказва не толкова голям, а при всяка една дефекация се освобождаваме от толкова много от тя, че съотношението се променя временно в полза на човешките клетки.

Според авторите сред собствените ни клетки абсолютен лидер по брой са малките кръвни клетки - еритроцитите, на които се падат около 84% от клетките на тялото ни или 24,9 трилиона.

В работата е представен и броят на бактериите. В един милилитър обем на ректума се съдържат 10 милиарда, а в същото количество слюнка - 100 милиарда, в тънките черва - от хиляда до 100 милиона, според участъка. Изключително висока концентрация има в зъбната плака, но обема на това вещество е доста малък. Освен това на всеки квадратен сантиметър кожа има по-малко от 10 милиона живи бактерии.

В крайна сметка, в тялото ни най-много бактерии има в ректума (според Майло и екипа му, 100 трилиона на литър при обем от 0,4 литра), а най-многобройни човешки клетки са еритроцитите (5 трилиона на литър при обем от 5 литра). Това дава съотношение 1.3: 1 - далеч по-умерено, отколкото се смяташе досега.