ДНК на вълци от ледниковия период разкрива, че кучетата произхождат от две отделни популации вълци

Ваня Милева Последна промяна на 01 юли 2022 в 00:01 6620 0

Bergström et al. дават представа за дългогодишни въпроси за произхода на кучетата. Кредит: Jessica Rae Peto

Международна група генетици и археолози, ръководена от Института "Франсис Крик", установи, че потеклото на кучетата може да се проследи до поне две популации от древни вълци. Работата ни приближава на крачка по-близо до разкриването на загадката къде са били опитомени кучетата, един от най-големите въпроси от човешката праистория, останали без отговор.

Известно е, че кучетата произхождат от сивия вълк, като това опитомяване се е случило през ледниковия период, преди най-малко 15 000 години. Но къде се е случило това и дали се е случило на едно или на няколко места, все още е неизвестно.

Предишните проучвания на база археологическите свидетелства и сравняване на ДНК на кучета и съвременни вълци, не са намерили отговора.

В своето проучване, публикувано в Nature, учените изследват древни геноми на вълци, за да разберат къде са еволюирали първите кучета. Те са анализирали 72 древни генома на вълци, обхващащи последните 100 000 години, от Европа, Сибир и Северна Америка.

За изследването имат принос археолози от 38 институции в 16 различни страни.

Сред останките са пълна, перфектно запазена глава от сибирски вълк, живял преди 32 000 години. След това девет различни лаборатории си сътрудничат за генетичния анализ на древната ДНК на вълците.

Анализирайки геномите, изследователите откриват, че както ранните, така и съвременните кучета са по-генетично подобни на древните вълци в Азия, отколкото на тези в Европа, което предполага опитомяването да е станало някъде на изток.

Но те също така откриват доказателства, че две отделни популации вълци имат принос в ДНК на кучетата. Ранните кучета от Североизточна Европа, Сибир и Америка изглежда имат един общ произход от Изток. Но изглежда, че ранните кучета от Близкия изток, Африка и Южна Европа имат произход от друг източник, свързан с вълците в Близкия изток, като допълнение към източното родословие.

Едно възможно обяснение за това двойно потекло е, че вълците са били опитомени повече от веднъж, като различните популации се смесват след това. Другата възможност е опитомяването да се е случило само веднъж, а двойното потекло се дължи на тези ранни кучета, които след това се смесват с дивите вълци. Понастоящем не е възможно да се определи кой от тези два сценария се е случил.

Екипът продължава да търси най-близкия прародител на кучетата сред древните вълци, който би могъл да разкрие по-точно къде най-вероятно е станало опитомяването. Сега те се фокусират върху геноми от други места, които не са включени в това проучване, включително по-южни региони.

Тъй като 72-те древни генома на вълци обхващат около 30 000 поколения, става възможно да се хвърли поглед назад и да се изгради времевата линия как се е променяла ДНК на вълка, проследявайки естествения подбор в действие.

Например изследователите наблюдават, че за период от около 10 000 години един вариант на гена е станал от много рядък до присъстващ във всеки вълк и все още присъства във всички вълци и кучета днес. Вариантът засяга гена IFT88, който участва в развитието на костите в черепа и челюстта. Възможно е разпространението на този вариант да е било предизвикано от промяната във вида на плячката през ледниковия период, давайки предимство на вълци с определена форма на главата, но генът може да има и други неизвестни функции при вълците.

„За първи път учени проследяват директно естествения подбор при голямо животно за времеви мащаб от 100 000 години, виждайки как еволюцията се разиграва в действие", коментира Понтус Скоглунд (Pontus Skoglund), старши автор и ръководител на групата в лабораторията за древна геномика в "Франсис Крик".

„Открихме няколко случая, при които мутациите се разпространяват сред целия вид вълци, което е станало възможно, тъй като видът остава тясно свързан на големи разстояния. Тази свързаност може би е причината, поради която вълците успяват да оцелеят през ледниковия период, докато много други големи месоядни животни изчезват.“

"Подобни времеви серии на целия геном от ледниковия период, при хора или други животни, биха могли да предоставят нова информация за това как се случва еволюцията."

Справка: A. Bergström et al. Grey wolf genomic history reveals a dual ancestry of dogs. Nature, published online June 29, 2022; doi: 10.1038/s41586-022-04824-9