Един тип оптични илюзии са обяснени през погледа на мухите

Ваня Милева Последна промяна на 27 август 2020 в 00:03 11976 0

В това неподвижно изображение наблюдателите виждат кръгове, които се въртят в различни посоки. Ефектът е особено силно изразен, когато очите на зрителя се движат или мигат. Кредит: A. Kitaoka; R. Tanaka

Защо хората възприемат, че има движение в някои статични изображения, озадачава не само тези, които гледат тези оптични илюзии, но и невролозите, които се опитват да обяснят явлението. Сега невролози от Йейл са намерили някои отговори в очите на мухите в проучване, публикувано в списание Proceedings of the National Academy of Sciences.

Оказва се, че мухите се заблуждават от подобни оптични илюзии толкова лесно, колкото хората.

"Беше вълнуващо да открием, че мухите възприемат движение в статични изображения по същия начин, както ние", разказва Деймън Кларк (Damon Clark), доцент по молекулярна, клетъчна и еволюционна биологията и невронаука в Йейл.

Малките мозъци на мухите улесняват проследяването на активността на невроните във тяхната зрителна система. Двама членове на лабораторията на Кларк, Маргарида Агрохао (Margarida Agrochao) и Риосуке Танака (Ryosuke Tanaka), показват на мухи оптични илюзии, подобни на горните. След това измерват поведението на мухите, за да проверят дали насекомите възприемат движение в тази оптична илюзия по същия начин, както хората. Мухите инстинктивно насочват телата си към всяко възприемано движение, когато им се представя оптичната илюзия, мухите се завъртат в същата посока като движението, което възприемат хората в тази илюзия.

В същото време изследователите изследват специфичните типове неврони, които управляват откриването на движение при мухите и откриват модел на реакции, предизвикани от статичния модел. С включването и изключването на същите тези неврони изследователите успяват да променят възприятието на мухите за илюзорното движение. Изключвайки два вида неврони за откриване на движение, те елиминират напълно илюзията.

Изключвайки само един от двата типа, те създават мухи, които възприемат илюзорно движение в обратна посока, в сравнение когато са активни и двата типа неврони. Въз основа на тези данни изследователите предполагат, че оптичната илюзия е резултат от малки дисбаланси в това как различните видове детектори за движение допринасят за това как мухите реагират или не реагират на илюзиите.

Илюзията за Фрейзър-Уилкокс възниква от прост модел като този по-горе. Когато наблюдателите виждат този модел, докато гледат далеч от него, например гледат другаде на страницата или монитора, ще изглежда, че моделът се върти бавно по часовниковата стрелка за някои зрители. Мухите се поддават на подобна илюзия за движение с тази фигура. Кредит: A. Kitaoka; R. Tanaka

Тъй като има сходства между обработката на визуалната информация при мухата и човека, изследователите разработват експерименти, за да проверят дали теорията, която са разработили за мухите, може да се прилага и при хората. Те помолиха 11 участници да им съобщават за движението, което виждат във оптичната илюзия. Тези експерименти предполагат - не е изненадващо - че човешките зрителни системи са по-сложни от мухите, но резултатите показват подобен механизъм в основата на тази илюзия за движение при хората.

"Последният общ прародител на мухите и хората е живял преди половин милиард години, но двата вида са разработили сходни стратегии за възприемане на движение", разказва Кларк. „Разбирането на тези общи стратегии може да ни помогне по-пълно да разберем човешката зрителна система“.

Справка: Margarida Agrochao el al., "Mechanism for analogous illusory motion perception in flies and humans," PNAS (2020). www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.2002937117