Еволюция на живо: Как едноклетъчни се развиват в многоклетъчен организъм (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 25 февруари 2019 в 00:03 7689 0

Ratcliff et al., Scientific Reports, 2019

Как едноклетъчните организми се развиват в по-сложни биологични системи? Вероятно важна роля са играли хищниците.

Това показа една вълнуваща демонстрация на този еволюционен момент, извършена от изследователи от Технологичния институт Джордж и Университета на Монтана, чието изследване е публикувано в Scientific Reports, а цялата статия е достъпна свободно.

Преходът от едноклетъчен към многоклетъчен живот е едно от най-важни събития в нашата еволюционна история и повечето от нас знаят, че това се е случило някога преди около 600 милиона години.

Сега наблюдаваната еволюция продължи само 50 седмици и бе предизвикана от въвеждането на обикновен хищник, съобщава ScienceAlert.

Екипът засне девет 14-секундни видеоклипа, отразяващи прехода, които може да видите в този плейлист:

В този невероятен експеримент екипът се опитва да разбере какво точно е накарало едноклетъчните организми да станат многоклетъчни преди милиони години.

Има хипотеза, че хищничеството създава натиска на естествения отбор върху едноклетъчните организми, като ги кара да станат по-сложни.

За да тества валидността на тази хипотеза в лабораторията, екипът, ръководен от еволюционния биолог Уилям Ратклиф (William Ratcliff), използва популации от едноклетъчното зелено водорасло Chlamydomonas reinhardtii

След това поставят в сместа едноклетъчният хищник Paramecium tetraurelia (познатото ни от училище "чехълче") и наблюдават какво се случва.

Изображение на жизнените цикли на С. reinhardtii след еволюцията с хищници (B2, B5) или без хищници (K1) в продължение на 50 седмици. Категориите (A - D\T) показват различни характеристики на жизнения цикъл, от едноклетъчни до различни многоклетъчни форми. Накратко, А показва родовия жизнен цикъл на дивия тип; в В това е модифицирано с клетки, вградени в извънклетъчен матрикс; С е подобен на В, но образува много по-големи многоклетъчни структури; докато D показва напълно многоклетъчен жизнен цикъл, в който многоклетъчните клъстери освобождават многоклетъчни пропагули. Представителните микроскопски изображения на всяка категория жизнен цикъл са на дъното. Кредит: De novo origins of multicellularity in response to predation, Herron et al.

Изследователите видяха нещо невероятно - само за 50 седмици - по-малко от една година - две от петте експериментални популации на едноклетъчни същества се развиват в многоклетъчни структури.

"Тук показахме, че de novo (от лат. "от началото" - бел. ред.) произходът на простата многоклетъчност може да се развие в отговор на хищничеството", пише екипът в своята статия.

Петдесет седмици е относително един миг в еволюционен мащаб. За водораслите бе малко по-дълго - 750 поколения. Но това все пак е доста впечатляващо, като се вземе предвид, че са се развили напълно нови жизнени цикли. Такива многоклетъчни структури не са наблюдавани в нито една от контролните популации без хищници.

Електронни микрографии на представителни многоклетъчни колонии от еволюиралите популации. ( А ) Показва аморфен клъстер от популация В2. Броят на клетките варира значително между клъстерите в този клон и между клоновете в тази популация. ( B ) Показва осемклетъчен клъстер от популация B5. Октадите често се наблюдават и в двете популации. Кредит: De novo origins of multicellularity in response to predation, Herron et al.

Възможността да се наблюдава нещо подобно не само е изключително вълнуващо, но също така дава аргументи в полза на хипотезата, че хищничеството е изиграло някаква роля в поне част от еволюцията към многоклетъчност.

И не само това - получените многоклетъчни организми са невероятно разнообразни. Точно както би се очаквало при една естествена еволюция.

"Анализите на оцелелите показват, че развитите многоклетъчни характеристики осигуряват ефективна защита срещу хищничеството", заключават изследователите.