Интерфейс мозък/облак ще даде на хората незабавен достъп до обширни знания само с мисъл

НаукаOFFNews Последна промяна на 15 април 2019 в 00:00 10453 0

Представете си бъдеща технология, която ще осигури незабавен достъп до световните знания и изкуствен интелект, просто докато мислите за конкретна тема или въпрос. Комуникациите, образованието, работата и светът, какъвто го познаваме, вече няма да бъдат същите, разказва MedicalXpress.

В статия, публикувана в Frontiers in Neuroscience, международна колаборация, ръководена от изследователи от Университета на Калифорния Бъркли и Американския институт за молекулярно производство, прогнозира, че експоненциалният прогрес в нанотехнологиите, наномедицината, изкуствения интелект и компютърните науки ще доведе още този век до развитието на интерфейс  човешки мозък/облак (Brain/Cloud - B/CI), който да свързва мозъчните клетки с обширни облачни компютърни мрежи в реално време.

Наноботи в човешкия мозък

Концепцията B/CI първоначално е предложена от футуриста-изобретател Рей Курцвейл (Ray Kurzweil) и е доразвита от Роберт Фрейтас-младши (Robert Freitas, Jr.), водещ автор на изследването. Според нея невронни нанороботи може да бъдат използвани за свързване на неокортекса на човешкия мозък със "синтетичен неокортекс" в облака. Нашата нагъната мозъчна кора (неокортексът) е най-новата, най-умната и "съзнателна" част от мозъка.

Предложените от Фрейтас невронни нанороботи ще осигурят пряко наблюдение и контрол в реално време на сигналите към и от мозъчните клетки.

"Тези устройства ще се придвижват през човешката съдова система, ще пресичат кръвно-мозъчната бариера и ще се самонасочват между или дори в мозъчните клетки", обяснява Фрейтас. След това те безжично ще предават кодирана информация към и от свръхкомпютърна мрежа, базирана в облака, за наблюдение на състоянието в реално време и извличане на данни.

Интернет на мислите

Този облачен свръхразум ще даде възможност да се зарежда информация в човешкия мозък подобно на много сценарии от научно-фантастичните романи и филми, твърдят групата изследователи.

"Човешката B/CI система с посредничеството на невронанороботиката би могла да даде възможност на хората за мигновен достъп до всички натрупани човешки знания, достъпни в облака, като същевременно значително подобри способността на човека за обучение и интелигентност", заяви водещият автор д-р Нуно Мартинс (Nuno Martins).

Технологията B/CI може също да ни позволи да създадем бъдещ „глобален свръхмозък“, който да свързва в мрежа отделните човешки мозъци и изкуствени интелекти, за да може да се възползват от един колективен разум.

„Макар че все още малко груба, вече е тествана с хора експерименталната система „BrainNet“, която дава възможност за обмен на информация, основана на мисълта, чрез облак между отделни мозъци, обяснява Мартинс. Тя използва електрически сигнали, записани през черепа на „подателите“ и магнитна стимулация през черепа на „приемниците“, което позволява извършването на съвместни задачи.

„С напредването на невронаноборотиката ние предвиждаме бъдещото създаване на „свръхмозък”, който може да впрегне в реално време мислите и силата на ума на неограничен брой хора и машини. Това споделено познание би могло да революционизира демокрацията, да повиши съпричастността и в крайна сметка да обедини културно разнообразните групи в едно наистина глобално общество".

Кога можем да се свържем?

Според оценките на групата дори съществуващите суперкомпютри имат скорост на обработка, способна да обработва необходимите обеми невронни данни за B/CI, а и те стават все по-бързи и по-бързи.

По-скоро прехвърлянето на невронни данни към и от суперкомпютрите в облака вероятно ще бъде последната пречка в развитието на B/CI.

"Това предизвикателство включва не само намирането на честотна лента за глобално предаване на данни", предупреждава Мартинс, "но също и как да се даде възможност за обмена на данни с невроните посредством малки устройства, вградени дълбоко в мозъка".

Едно от предложените от авторите решения е използването на „магнитоелектрични наночастици“ за ефективно усилване на комуникацията между невроните и облака.

"Тези наночастици са вече използвани в живи мишки, за да свържат външни магнитни полета с невронните електрически полета, т.е. да открият и локално да усилят тези магнитни сигнали и така да им позволят да променят електрическата активност на невроните", обяснява Мартинс. "Това може да работи и обратно - електрическите сигнали, генерирани от невроните и нанороботите, могат да бъдат усилени чрез магнитоелектрични наночастици, за да се позволи откриването им извън черепа".

Може би най-голямото предизвикателство за разработването на B/CI е да се получат такива наночастици и нанороботи, които безопасно да циркулират в мозъка.

"Необходим е подробен анализ на биоразпределението и биосъвместимостта на наночастиците, преди те да могат да бъдат разглеждани за разработки, включващи хора. Но отчитайки, че тези и други многообещаващи технологии за B/CI се развиват с нарастваща скорост, "интернет на мислите" може да стане реалност, още преди края на този век“, заключава Мартинс.