Как се разпространява ХИВ вируса в реално време (видео)

Никола Кереков Последна промяна на 04 октомври 2015 в 10:12 4606 0

За да разберат по-добре как ретровирусите, към които спада и човешкия имунодефицитен вирус (ХИВ), реално функционират в жив организъм учени са постигнали нещо изумително - заснели са видео, показващо как вируса се разпространява в мишка в реално време.

За да визуализират ХИВ по време на заразяване, учени от Университета Йейл в Щатите са използвали флуоресцентно белязани вируси и ги заснели под флуоресцентен микроскоп, докато се разпространявали в организма на жива, упоена мишка. И ситуацията не изглежда така, както са очаквали.

"Всичко беше много по-различно от това, което хората си смятат," разказва Уолтър Мотс (Walther Mothes), доцент по микробна патогенеза и един от водещите автори на изследването.

Проучването, публикувано в Science, описва как изследователите са успели да визуализират начина, по който ретровирусите се разпространяват във вторичните лимфоидни тъкани на мишка.

На клипчето отгоре виждате как вирусите (ХИВ и мишият левкемичен вирус, MLV, и двата оцветени в зелено) постъпват в тъканта на лимфния възел на мишката (в синьо), където се свързват към слой от макрофаги, благодарение на адхезионен протеин по повърхността на тези клетки, наречен CD169/Siglec–1

На второто видео, рядък тип В-клетки, известни като В1а клетки (в червено) навлизат в осеяния с вируси слой макрофаги (в зелено), а вирусни частици се прикачат към В1-клетките. Според учените, инфектираните В1-клетки в последствие мигрират в лимфните възли, където допълнително разпространяват инфекцията посредством директен контакт със здрави имунни клетки там (имунологичен синапс).

Само след 2 дни, инфектираните В1-клетки осигуряват повсеместна трансмисия на вируса, но проследяването на процеса на разпространяване на вируса по този начин би могло да осигури на учените начин да го спрат. Според тях, ако намерим начин да блокираме действието на адхезионния протеин CD169/Siglec–1, който спомага прикрепянето на ХИВ вируса към макрофагите, можем да предотвратим разпространението му

Все още е рано да се каже, но този тип микроскопски техники може да доведе до революция в борбата срещу ретровирусите. "Директното изследване на вирусната патогенеза в живи животни може да разкрие още изненади в бъдеще," предсказва Мотс.

Източник: Science Allert