Често сме чували за някой художник, писател, музикант израза "това е творческото му виждане".
Сега според Люк Смили (Luke Smillie), старши преподавател по психология на личността Анна Антинори (Anna Antinori), докторант, и двамата от Университет на Мелбърн, се оказва, че креативните хора всъщност виждат не само образно, но и буквално света по различен от този на обикновените хора.
В статия, публикувана в The Conversation, те разказват за това кои личностни характеристики определят някои хора като творци, може ли всеки да ги развие, а и нужно ли е въобще това.
Какво представлява творческата работа като една картина или музикално произведение, които предизвикват нашето възхищение? Дали това е тръпката, че ни се показват нещо ново, нещо различно, нещо, което художникът е видял, но останалите не са?
Както казва Пабло Пикасо:
Едни виждат това, което е, и питат: защо? Аз виждам това, което би могло да бъде, и питам: защо пък не?
Идеята, че някои хора виждат повече възможности, отколкото другите, е от основно значение за концепцията за творчество.
Психолозите често измерват творческите способности с помощта на задачи за разнопосочно (дивергентно) мислене. Например, те искват да се измислят колкото се може повече начини за изпозване на прости предмети, като тухла. Хората, които могат да видят многобройни и разнообразни употреби за тухлата (да речем, капак за ковчег за кукла Барби), са оценени като с по-творческо миислене, отколкото хората, които виждат за тухлата само няколко обикновени употреби (да речем, за изграждане на стена).
Аспектът на нашата личност, който стимулира нашата креативност, се нарича откритост към преживания или просто откритост. Сред петте основни личностни характеристики (невротизъм-стабилност, екстровертност-интровертност, откритост-консерватизъм, сътрудничество-конкуренция, добросъвестност-импулсивност), именно откритостта е способна най-добре да прогнозира изпълнение на задачи за разнопосочно мислене. Откритостта също така предопределя творческите постижения в реалния свят , както и ангажираността в ежедневни творчески занимания.
Както Скот Бари Кауфман и Каролин Грегоар (Scott Barry Kaufman and Carolyn Gregoire) обясняват в книгата си Wired to Create, креативността на хората произтича от "желанието за когнитивно изследване на своя вътрешен свят и външни светове наоколо".
Това любопитство да се разгледат нещата от всички ъгли, може да помогне на хората с високо ниво на откритост да виждат повече от средностатистическия човек или както друг изследователски екип казва "да открият комплексни възможности в спящите, така наречени "познати" среди".
Творческо виждане
В изследване, публикувано в списание Journal of Research in Personality, се установи, че откритите хора не просто се стараят да видят обектите от различна гледна точка, те наистина виждат нещата по различен начин от обикновените хора.
Специалистите са искали да проверят дали откритостта е свързана с един феномен в зрителното възприятие, наречен бинакулярно съперничество. Това явление се случва, когато две различни изображения се показват за всяко око едновременно, като например червено петно за дясното око и зелено за лявото око.
За наблюдателя изображенията ще изглеждат сякаш се сменят с прекъсвания от едното към другото око. В един момент ще изглежда, че двете очи виждат ту зеленото, ту червеното петно - всеки цвят ще съперничи на другия (виж илюстрацията -долу).
Интересно е, че някои участници в проучването понякога виждат слети или объркани комбинации от двете изображения като на средната схема горе. Тези моменти на "потискане на бинакулярното съперничество", когато и двете изображения стават съзнателно достъпни едновременно, могат да се обяснят като опит да се намери "творческо" решение на проблема, представен от два несъвместими дразнителя.
След три експеримента специалистите откриват, че хората с високо ниво на откритост виждат слети или объркани изображения за по-дълги периоди от средностатистическия човек. Освен това, те съобщават, че виждат така за още по-дълго, когато изпитват положително настроение, подобно на тези, които са известни с това, че стимулират творчеството.
Резултатите показват, че творческите тенденции на откритите хора се простират чак до базовото зрително възприятие. Креативните (откритите) хора могат да имат коренно различни визуални преживявания на обикновения човек.
За да видите това, което другите пропускат
Друг добре известен феномен на възприятието се нарича слепота на невниманието. Хората изпитват това, когато са толкова фокусирани върху едно нещо, че буквално не виждат нищо друго пред очите си.
Известен пример на този срив на възприятията е експеримент, в който участниците са помолени да гледат кратко видео на хора подхвърлящи си баскетболна топка един на друг, както и да проследят общия брой пасове между играчите, облечени в бяло.
Опитайте това сами, преди да сте прочели по-нататък.
По време на видеото човек в костюм на горила се появява в центъра на сцената, удря се в гърдите и изчезва отново. Видяхте ли го? Ако не, не сте сами. Приблизително половината от 192-те участника в първоначалното проучване напълно не успяват да видят костюмираната фигура.
Но защо при някои хора се наблюдава слепота на невниманието в това проучване, а при други не? Отговорът на този въпрос се появи едва в скорошно изследване, показващо, че вашата чувствителност към слепотата на невниманието зависи от вашата личност - откритите хора е по-вероятно да забележат горилата във видеоклипа.
За пореден път изглежда, че повече визуална информация прониква в процеса на осъзнатото възприятие на хората с високо ниво на откритост - те виждат неща, които другите не забелязват.
Да отворим съзнанието си. А трябва ли?
Може да изглежда така сякаш откритите хора са по-добри възможности, отколкото останалите. Но могат ли хората, първоначално лишени от творчески личностни характеристики, да разширят своите ограничени възможности? И нужно ли е това?
Съществуват все повече доказателства, че личността е пластична и повишаване на откритостта е наблюдавано в когнитивни обучения и изследвания на въздействието на псилоцибина (психоделично съединение в халюциногенните гъби).
Откритостта също се увеличава за студентите, които избират да учат в чужбина, което потвърждава идеята, че пътуването разширява ума.
Но има и тъмна страна на "откритостта на съзнанието". Психолозите нерядко свързват откритостта с някои аспекти на психични заболявания, като например с повишена склонност към халюцинации.
Има много тънка и хлъзгава граница между способността да виждаш повече и да виждаш неща, които не съществуват .
Така че хората са различни и имат различни преживявания и това е хубаво. Трябва да помним, че гледната точка на един човек не е непременно по-добра, отколкото на друг.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари