Най-забележителните нови видове, открити през 2021 г.

Последните вейки от дървото на живота на Земята: от низинните гори на Мадагаскар до кораловите рифове на Великденския остров

Ваня Милева Последна промяна на 07 януари 2022 в 00:01 9328 0

Този нов вид морски охлюв, Limacia inesae, може да се намери в Атлантическия океан край бреговете на Иберийския полуостров. Кредит: Miguel Pontes / 2021

През 2021 г. изследователи от Калифорнийската академия на науките добавят 70 нови растителни и животински вида към дървото на живота. Новите видове включват 14 бръмбара, 12 морски охлюва, девет мравки, седем риби, шест скорпиона, пет морски звезди, пет цъфтящи растения, четири акули, три паяка, два морски охлюва, един мъх, едно морско конче - пигмей и едно безкрако земноводно. Повече от дузина учени от Академията - заедно с няколко десетки международни сътрудници - описаха новооткритите видове.

Доказвайки, че нашата огромна и динамична планета все още съдържа неизследвани места с никога досега регистрирани растения и животни, учените правят своите находки на пет континента и три океана, пресявайки подлеса, впускайки се в огромни пустини и гмуркайки се до екстремни океански дълбочини. Техните резултати помагат за напредъка на мисията за възстановяване на естествения свят чрез наука, обучение и сътрудничество.

„Биоразнообразието е от решаващо значение за здравето на нашата планета и се губи със скорост, при която практиките за устойчивост вече не са достатъчни“, коментира д-р Шанън Бенет (Shannon Bennett), вирусолог от Калифорнийската академия на науките. „Като настойници на нашия естествен свят, ние трябва да играем активна роля в възстановяването на екосистемите. Отношенията ни с природата се подобряват с всеки нов вид, задълбочавайки разбирането ни за това как работи нашата планета и може най-добре да отговори на едно несигурно бъдеще. Докато продължаваме да се борим с променящия се климат и глобалната пандемия, никога не е имало по-важен момент за защита на разнообразието от живот на Земята".

По-долу са представени акценти от 70-те нови вида, описани от Академията през изминалата година.

На 7 януари 2022 г. в 5:00 българско време ще се проведе виртуалното събитие NightSchool, което ще разкаже за новите видове, с участието на няколко от изследователите, които са ги описали.

Докато повечето бръмбари от надсемейство Куркулионоидни (Curculionoidea) са едноцветни, новоописаният Pachyrhynchus obumanuvu показва забележителем контраст на зелено и черно. Кредит: Analyn Cabras / 2021

Pachyrhynchus obumanuvu - гордост за местната общност

Постдокторантът по ентомология Матю Ван Дам (Matthew Van Dam) описва Pachyrhynchus obumanuvu, ярко оцветен като великденско яйце бръмбар, от залесените планински върхове на Филипините. На 914 метра над морското равнище, тези бръмбари живеят в балдахините на влажната, покрита с мъх дъждовна гора. За разлика от повечето куркулионоидни бръмбари, които обикновено са едноцветни, P. obumanuvu може да се похвали със сложни шарки от преливащи жълти и зелени цветове. Оцветяването му имитира традиционните облекла на съименника му, местното племе Обу Мануву.

Другият изследовател д-р Аналин Кабрас (Analyn Cabras) разказва, че имае допълнителни мотиви при назоваването на този вид.

„Ние сме в надпревара с времето под постоянната заплаха от унищожаването на горите“, коментира Кабрас. „Много насекоми могат да изчезнат, преди дори да бъдат открити."

P. obumanuvu е намерен в малка част от девствена гора – една от малкото останали в региона поради векове на земеделие и прекомерна сеч. Кабрас отбелязва силата на името да внушава чувство сред местната общност. Тя подчертава значението на непрекъснатото идентифициране на видовете, особено в региони, изправени пред бърза експлоатация на природни ресурси.

„Как можем да научим опазване и възстановяване на дивата природа“, пита Кабрас, „ако не можем да сложим име на някой човек?“

Това добре маскирано морско конче - пигмей, Cylix tupareomanaia, представлява нов род и вид морско конче, открито край бреговете на Северна Зеландия, Нова Зеландия. Кредит: Richard Smith / 2021

Нов род морско конче - пигмей в Тихия океан

Ако погледнете отблизо отвесните подводни скали край бреговете на Нортланд, Нова Зеландия, вероятно ще видите само стена от червени водорасли. Но за тренираното око на научния сътрудник на Академията д-р Греъм Шорт (Graham Short) успява да зърне експертно замаскирания в заобикалящата го среда Cylix tupareomanaia нов вид пигмейски морски кончета и близък братовчед на морските кончета.

Откриването на този неуловим вид извежда наяве нов род морски кончета – първият, съобщен в Нова Зеландия от 1921 г.

„Това откритие подчертава колко малко знаем за рифовете на Нова Зеландия, които изследваме от векове“, отбелязва Шорт. „Ако се гмурнем малко по-дълбоко, очаквам да идентифицираме още няколко нови вида риби.“

Откритията на Шорт разкриват други неописани видове в рода Cylix от Южна Африка до Сейшелите.

Новият род е определен чрез сравняване на компютърна томография между C. tupareomanaia и други подобни видове в региона. Шорт и неговите колеги го наричат Cylix (на латински „потир“) заради чашкообразната костна структура на гребена, докато други родове морски кончета имат куполообразен гребен. Името на вида, tupareomanaia, е на маорски език и означава „венец на морското конче“ и за първи път племето маори е участвало в назоваването на ендемичен вид от региона на Северна земя.

Този скорпион, Centruroides berstoni, живее високо в върховете на дърветата на тропическите гори на Гватемала. Кредит: Aaron Goodman / 2021 California Academy of Sciences

Скорпионите достигат нови висоти

В балдахините на тропическите низински гори на Мексико ще намерите неочаквани обитатели: скорпионите.

Тази година един от ръководителите на инициативата Islands 2030 арахнологът д-р Лорън Еспозито (Lauren Esposito) и аспирантът Арън Гудман (Aaron Goodman) описват шест нови вида скорпиони от Гватемала и Мексико.

Хората обикновено свързват скорпионите със сух пустинен климат, но тези скорпиони намират убежище от хищници, като по-големи скорпиони, високо по върховете на дърветата на девствени гори.

Един от новите в науката скорпиони, Centruroides catemacoensis, е разработил необикновена тактика за бягство от хищници. Със способността да разпознава по шума на вятъра приближаващ хищник, C. catemacoensis се спуска от върховете на дърветата при първия знак за близка заплаха, падайки в безопасността на горския под.

„След като попаднат в постелята от листа, не ногат да бъдат намерени“, разказва Гудман.

Гудман използва това в своя полза, докато извършва нощни проучвания, потупвайки клоните с PVC тръби, за да имитира хищници и да накара скорпионите да паднат в мрежите, които ги чакат долу.

Един от двата различни вида безкраки земноводни на остров Сао Томе. Кредит: Andrew Stanbridge

Издирване в Сао Томе

Още от колониалните времена биолозите спорят дали безкраките земноводни от Сао Томе са един или два различни вида. След внимателно проучване на генетичните маркери на 85 екземпляра на остров Сао Томе в Гвинейския залив, един от ръководителите на инициативата Islands 2030  и куратор на Академията по херпетология, д-р Рейна Бел (Rayna Bell) предоставя най-силното доказателство до момента, че островът може да се похвали с два уникални вида безкраки земноводни.

Преди около 300 000 години изблик на вулканична активност залива Сао Томе с потоци лава, разделяйки острова – и безкраките земноводни – на уникални изолирани местообитания. Това разделяне вероятно е накарало видовете да се разделят, докато се аклиматизират към натиска на околната среда на новооткритите си територии. Тъй като потоците от лава са ерозирали, някога непроницаемите бариери изчезват, което позволява на двата близки вида да станат съседи отново. Оттогава хилядолетия на кръстосване и хибридизация обвиват присъствието на два вида чрез размиване на генетичните им линии. Въпреки че дългият дебат за този вид е познат, откритието на Бел е важна стъпка към разбирането и защитата и на двата вида безкраки земноводни на Сао Томе.

"Риба-китара" дрънка нова мелодия

Научният сътрудник по ихтиология д-р Дейвид Ебърт описва две риби-китари със сини петна от Мадагаскар (Acroteriobatus andysabini) и Сокотра (Acroteriobatus stehmanni). Това са крайбрежни скатове с удължени тела и сплескани глави, които наподобяват - както се досещате - китари. Поради непосредствената си близост до хората и това, че са лесни за риболов, тези подобни на акула скатове са сред най-застрашените от всички хрущялни риби.

A. andysabini, по-големият от двата новоописани вида, преди това е бил групиран заедно с друг вид риба-китара. Тази липса на таксономични познания е пагубна за мадагаскарските китари, тъй като местните рибари продължават да ги ловят прекомерно без регулация. Заключението на Еберт, че всъщност има два различни вида, извежда опазването на преден план, помагайки да се прокара първия национален план за действие на Мадагаскар за защита на акулите и скатовете.

Като си сътрудничи с местните рибари, за да включи идентификацията на видовете в тяхната практика, Еберт се надява да се постигне хармония между тези скатове и местните жители, които да ги пазят.

„Как можем да управляваме опазването на видовете в регион, където липста на храна е голям проблем?“, се пита Еберт. „Не е просто въпрос на защита на тези животни. Става дума за намиране на дългосрочни решения както за скатовете, така и за човешките популации."

Една от трите нови за науката морски звезди от Рапа Нуи (Великденския остров), Uokeaster ahi е кръстена така заради ярко оранжевия си цвят. Кредит: Ariadna Mecho / 2021

На коралови рифове блестят морски звезди

През изминалата година сътрудникът по зоология на безгръбначните д-р Кристофър Мах (Christopher Mah) описа пет нови за науката бодлокожи – група морски животни, която включва морски звезди, морски таралежи, морски краставици и други – от Рапа Нуи (Великденски остров) и Нова Каледония. След внимателно изследване на изображения от дистанционно управлявана подводница и екземпляри от морски звезди, предоставени от биолозите на Академията и един от ръководителите на инициативата „Hope for Reefs“ (Надежда за рифовете) д-р Луис Роча (Luiz Rocha) и Барт Шепърд (Bart Shepherd), Мах описа индо-тихоокеанската морска звезда Uokeaster ahi.

Оживявайки рифа с ярко оранжевия си цвят, U. ahi е подходящо кръстен заради огнения си оттенък — ahi , което означава „огън“ на езика на Рапа Нуи. „Uokeaster “ произлиза от митологичното морско божество Уоке, което според легендата е потопило някога континенталния Рапа Нуи под морето, оставяйки открити само най-високите му планински върхове. U. ahi се намира в този „оригинален“ Рапа Нуи – рифовете точно под повърхността.

Морските звезди имат важен принос за оздравяването на кораловите рифове. Ако бъдат унищожени и екосистемата ще загуби равновесие. Следователно, колкото повече знаем за тях, толкова по-добре можем да защитим тези все по-крехки екосистеми.

„Никога не се знае каква полза ще има от изучаването на неизвестното“, казва Мах, „дали това е осезаема полза като противораково лекарство или екологична полза за защитата на коралови рифове.“

Справка: “Clusia falcata (Clusiaceae), an endangered species with exceptionally narrow leaves endemic to Chiapas, Mexico” by Manuel Luján, N. Ivalú Cacho, Miguel Ángel Pérez-Farrera and Barry Hammel, 11 December 2021, Kew Bulletin.
DOI: 10.1007/s12225-021-09988-7