Насекомоядно растение отброява стъпките на жертвите си (видео)

Никола Кереков Последна промяна на 22 януари 2016 в 13:08 11988 0

Хищните рестения като венерината мухоловка (Dionaea muscipula) се справят със слабата почва (с ниско съдържание на азот) като ядат насекоми. Но цената на лова на насекоми е висока. Улавянето на плячка изисква Dionaea muscipula за затвори бързо капана си и след това да извърши енергоемкия процес на смилането.

Според ново изследване, за да балансира разходите и ползите от храненето с месо, растението е развило специална система за отброяване, с помощта на която да разграничи реалната плячка от фалшивите тревоги, като например дъждовните капки.

За да разберат как мухоловката разграничава потенциалните източници на храна, учените наблюдавали електрическите и химични отговори на растението на стимулация с допир. За да имитират насекомо, учените са стимулирали подобните на косъмчета сензори, намиращи се по капаните на растението. Бързото докосването на сензорите два пъти предизвикали рязкото затваряне на капана.

Учените продължили да стимулират сензорите, за да имитират борещо се насекомо, което се опитва да се измъкне. На този етап, растението произвело специален защитен растителен хормон, жасмонова киселина - същото съединение, което се освобождава от нормалните растения, когато насекоми започнат да го ядат. При венерината мухоловка, този хормон задейства производството на смилателни ензими.

Учените докладвали в публикация в Current Biology, че след петото докосване, растението произвело съединения, които се използват за абсорбирането на хранителни вещества. Така благодарение на способността си да отброява стимулациите, Венерината мухоловка може да спестява енергията си за други процеси, като генериране на биомаса (нарастване), производство на нови капани и др.

Източник: Science Magazine