Някои планети може да са по-добри за живот от Земята

Ваня Милева Последна промяна на 06 октомври 2020 в 10:02 8042 0

Концепция на художник за хипотетична земеподобна екзопланета с две луни, обикалящи в обитаемата зона на звезда червено джудже. Ново изследване показа, че такива планети могат при подходящи условия да генерират собствено магнитно поле, което да ги направи потенциално обитаеми. Кредит: D. Aguilar/Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

Земята не е непременно най-добрата за живот планета във Вселената. Изследователите са идентифицирали две дузини планети извън нашата Слънчева система, които може да имат условия, по-подходящи за живот от нашите. Някои от техните звезди може да са по-добри дори от нашето Слънце.

Изследване, ръководено от учения от Държавния университет във Вашингтон Дирк Шулце-Макух (Dirk Schulze-Makuch), публикувано наскоро в списание Astrobiology, детайлизира характеристиките на потенциалните "свръхобитаеми" планети, които включват такива, които са по-стари, малко по-големи, малко по-топли и вероятно по-влажни от Земята. Животът би могъл по-лесно да процъфтява на планети, които кръжат около по-бавно променящи се звезди с по-дълъг живот от нашето Слънце.

24-те най-добри претенденти за свръхобитаеми планети са на повече от 100 светлинни години, но Шулце-Макух заявява, че изследването може да помогне за фокусиране на бъдещите усилия за наблюдение, като например от космическия телескоп Джеймс Уеб, космическата обсерватория LUVIOR и космическия телескоп PLATO на Европейската космическа агенция.

„С старта на експлоатация на следващите космически телескопи ще получим повече информация, така че е важно да изберем някои цели“, отбелязва Шулце-Макух, професор и в Техническия университет в Берлин. "Трябва да се съсредоточим върху определени планети, които имат най-обещаващите условия за сложен живот. Трябва обаче да внимаваме да не закъснем в търсенето на втора Земя, защото може да има планети, които може да са по-подходящи за живот от нашата."

В това проучване Шулце-Макух работи съвместно с астрономите Рене Хелър (Rene Heller) от Института за изследване на слънчевата система Макс Планк и Едуард Гуинан (Edward Guinan) от Университета Виланова, за да идентифицира критериите за свръхобитаемост и да потърси подходящи кандидати сред 4500-те известни екзопланети извън нашата Слънчева система. Обитаемостта не означава, че тези планети определено имат живот, просто условията, които биха благоприятствали живота.

Изследователите са избрали планетарни системи с вероятни земеподобни планети, обикалящи в обитаемата зона, където може да имат на повърхността си течна вода и обикалящи около гостоприемна звезда от архива на транзитиращи екзопланети Kepler Object of Interest (KOI).

Слънцето, което е центърът на нашата слънчева система, има относително кратък живот - под 10 милиарда години. Тъй катоса изминали почти 4 милиарда години, преди да се появи някаква форма на сложен живот на Земята, много подобни на нашето слънце звезди, наречени G звезди, може да останат без гориво, преди да може да еволюира сложен живот.

Изображението показва няколко от потенциално обитаеми екзопланети, които вече са били открити от космическия телескоп Кеплер на НАСА около различни видове звезди, от подобни на Слънцето звезди (най-горе), до много по-малките и по-тъмни оранжеви джуджета (в средата) и червени джуджета (отдолу). Земята е показана за справка. Кредит: NASA Ames/JPL-CalTech/R. Hurt

Освен че разглеждат системи с по-хладни G звезди, изследователите обръщат внимание и на системи с K звезди джуджета, които са малко по-хладни, по-малко масивни и по-малко ярки от нашето Слънце. K звездите имат предимството на дълъг живот от 20 до 70 милиарда години. Това би позволило на обикалящите го планети да остареят, както и да се даде на живота повече време да премине към по-сложна фаза, както е в момента на Земята. За да бъдат обитаеми обаче, планетите не трябва да са толкова стари, че да са изчерпали геотермалната си топлина и да нямат защитни геомагнитни полета. Земята е на около 4,5 милиарда години, но изследователите твърдят, че по-добро място за живот е планета, която е на възраст между 5 милиарда и 8 милиарда години.

Размерът и масата също имат значение. Планета, която е с 10% по-голяма от Земята, трябва да е по-подходяща за живот. Очаква се, че планета с около 1,5 пъти масата на Земята ще запази вътрешната си топлина от радиоактивния разпад по-дълго и също така ще има по-силна гравитация, за да запази атмосферата за по-дълъг период от време.

Водата е ключова за живота и авторите твърдят, че ако е малко повече, това би помогнало, особено под формата на облаци и влажност. Малко по-висока температура, средна повърхностна температура от около 5 градуса по Целзий по-висока от тази на Земята, заедно с допълнителната влага, също биха били по-добри условия за живот. Това предпочитание за топлина и влага се наблюдава на Земята с по-голямо биологично разнообразие в тропическите дъждовни гори, отколкото в по-студените и сухи райони.

Сред 24-те най-добри кандидати за планети никоя от тях не отговаря на всички критерии за свръхобитаеми планети, но една от тях има четири от важните характеристики, което я прави много по-удобна за живот от нашата родна планета.

„Понякога е трудно да се приеме този принцип за свръхобитаемите планети, защото смятаме, че нашат6а планета е най-добрата“, коментир Шулце-Макух. "Имаме голям брой сложни и разнообразни форми на живот и много, които могат да оцелеят в екстремни среди. Добре е да имаме адаптивен живот, но това не означава, че имаме най-доброто".

Справка:  Dirk Schulze-Makuch et al, In Search for a Planet Better than Earth: Top Contenders for a Superhabitable World, Astrobiology (2020). DOI: 10.1089/ast.2019.2161