Ново устройство лекува органи само с едно докосване (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 август 2017 в 00:24 8350 0

Кредит The Ohio State University Wexner Medical Center.

Изследователите демонстрират процес, известен като тъканна нанотрансфекция в медицинския център Wexner към Държавния университет в Охайо. При лабораторни тестове този процес успя да излекува лошо наранените крака на мишки само за три седмици с едно докосване на този чип. Технологията работи чрез преобразуване на нормалните кожни клетки в съдови клетки, които помогнаха да се излекуват раните.

Изследователи разработиха устройство, което може да превключва функциите на клетката с едно докосване. Технологията, известна като тъканна нанотрансфекция (Tissue Nanotransfection - TNT), инжектира генетичен код в клетките на кожата, превръщайки тези кожни клетки в други видове клетки, необходими за лечението на болестни състояния, съобщава сайтът на МedicalХpress.

Описанието на разработката е публикувано в списание Nature Nanotechnology.

"Необходима е само една малка част от секундата. Трябва само да докоснете чипа до ранената област, а след да го махнете", разказва Чандан Сен (Chandan Sen), директор на Центъра за регенеративна медицина при Държавния университет на Охайо. "В този момент започва препрограмирането на клетката", разказва изследователят в сайта на университета.

В поредица от лабораторни тестове изследователите са приложили чипа към наранени крайници на мишки и прасета, за които сканиранията показват, че кръвоносните съдове не изпълняват функциите си и почти не доставят кръв. "Ние препрограмирахме кожните клетки, за да станат съдови клетки", обяснява Сен. "В рамките на една седмица забелязахме трансформацията".

В рамките на една седмица се появяват активни кръвоносни съдове, а след втората седмица кръвоносните съдове в крайниците на животните функционират. В лабораторните тестове тази технология е показала също така, че може да препрограмира кожни клетки в живото тяло в нервни клетки, които са инжектирани в мозъчно-увредени мишки, за да им помогне да се възстановят от инсулт.

"Използвайки новата нанотехнология, могат да бъдат заменени ранени или нефункциониращи органи. Ние показахме, че кожата е плодородна основа, в която можем да отгледаме елементите на всеки пострадал орган", коментира д-р Чандан Сен, който ръководи изследването.

"Трудно е да си го представим, но е постижимо и работи успешно около 98% от случаите". С тази технология можем да превърнем клетките на кожата в елементи на всеки орган само с едно докосване. Технологията е неинвазивна. Чипът не остава с вас при старта на препрограмирането на клетките. Нашата технология поддържа клетките в тялото под имунното наблюдение, така че потискане на имунната система не е необходимо", заяви Сен.

TNT технологията има два основни компонента - биологичен "конвертор", който превръща една възрастова клетка от един тип в друг и наночип, предназначен да достави трансформираните възрастни клетки в живото тяло.

TNT не изисква никакви лабораторни процедури и може да се прилага амбулаторно.

"Концепцията е много проста - заяви Джеймс Лий (James Lee), професор по химическо и биомолекулно инженерство, съавтор на изследването. "В интерес на истината, дори ние бяхме изненадани, че толкова добре работи. В моята лаборатория ще продължим да се опитваме да разберем механизма и да постигнем още по-добри резултати.

Изследователите планират да започнат клинични изпитвания на тази технология върху хора през следващата година, съобщава Сен.