Откритието на необичаен червей със зрение, подобно на бозайник, смая учените

Ваня Милева Последна промяна на 11 април 2024 в 06:52 2895 0

Многочетинест червей Vanadis

Кредит Michael Bok

Червеят Vanadis, вид червей с големи очи или полихета (Многочетинести), показва зрение, сравнимо с това на гризачите, което му позволява да вижда UV светлина, да се фокусира върху малки движещи се обекти и вероятно да използва тази способност за нощни дейности като чифтосване и лов. Забележително е, че очите на червея са изключително големи, тежат около 20 пъти повече от останалата част от главата му, което подчертава тяхното значение в стратегиите за оцеляване на червея.

Изследователи са изумени от откритието на многочетинест червей, който притежава толкова остро зрение, колкото това на бозайниците. Те подозират, че може да имат таен език, който се вижда само от техния собствен вид.

Многочетинестият червей Vanadis има очи, големи като воденични камъни – относително тялото му. Наистина, ако очите ни бяха пропорционално толкова големи, колкото тези на този средиземноморски морски червей, щяхме да имаме нужда от голяма здрава количка и мускулести ръце, за да мъкнем допълнителните 100 кг.

Очите на червея тежат около двадесет пъти повече от останалата част от главата на животното и изглеждат гротескно не на място върху това малко и прозрачно морско създание. Сякаш два гигантски лъскави червени балона са завързани за тялото му.

Червеите Vanadis, които са от рода полихети, могат да бъдат намерени около италианския остров Понца, точно на запад от Неапол. Червеите водят нощен живот и не се виждат, когато слънцето е високо в небето. И така, какво прави този полихет със своите огромни очи-балони след мръкване? И за какво са му полезни?

Невро- и морският биолог Андерс Гарм (Anders Garm) от катедрата по биология на Университета в Копенхаген си задава тези въпроси. Той се увлича от загадката веднага щом колегата му Майкъл Бок (Michael Bok) от Университета в Лунд му показва запис на червея.

"Заедно се заехме да разкрием мистерията защо един почти невидим, прозрачен червей, който се храни в тъмните нощи, е еволюирал, за да придобие такива огромни очи. Първата цел бе да се отговори дали големите очи дават на червея добро зрение", разказва Майкъл Бок, който заедно с Андерс Гарм е автор на нова изследователска статия.

Оказва се, че зрението на семейство Vanadis е отлично и прецизно. Изследванията показват, че този червей може да използва очите си, за да вижда малки обекти и да проследява движенията им.

"Наистина е интересно, защото подобна способност обикновено е запазена за нас, гръбначните животни, заедно с членестоногите (насекоми, паяци и т.н.) и главоногите (октопод, калмари). За първи път такова съвършено и прецизно зрение е демонстрирано извън тези групи. Всъщност нашето изследване показва, че червеят има изключително зрение. Неговото зрение е наравно с това на мишки или плъхове, въпреки че е сравнително прост организъм с миниатюрен мозък", отбелязва Гарм.

Това прави очите на червея и необикновеното зрение уникални в животинското царство. И именно тази комбинация от фактори за червея Vanadis наистина привлече вниманието на Андерс Гарм. Работата на изследователя се фокусира върху разбирането как иначе простите нервни системи могат да имат много сложни функции - какъвто е случаят.

UV светлина и таен език

Засега изследователите се опитват да открият какво е накарало червея да развие толкова добро зрение. Червеите са прозрачни, с изключение на очите им, които трябва да регистрират светлина, за да функционират. Така че те не могат да бъдат по природа прозрачни. Това означава, че те се появяват с еволюционни компромиси. Тъй като да станат видими, трябва да е имало цена за Vanadis, нещо в еволюционните ползи от очите му трябва да надвишава последствията.

Какво точно печелят червеите остава неясно, особено защото те са нощни животни, които се скриват през деня, когато очите обикновено работят най-добре.

"Никой никога не е виждал червея през деня, така че не знаем къде се крие. Така че не можем да изключим, че очите му се използват и през деня. Това, което знаем е, че най-важните му дейности, като намиране на храна и чифтосване, се случват през нощта. Така че е вероятно точно тогава очите му да са важни", отбелязва Андерс Гарм.

Част от обяснението може да се дължи на факта, че тези червеи виждат различни дължини на вълната на светлината от нас, хората. Зрението им е насочено към ултравиолетова светлина, невидима за човешкото око. И според Гарм това може да означава, че целта на очите му е да виждат биолуминесцентни сигнали в иначе катранено черното нощно море.

"Имаме теория, че самите червеи са биолуминесцентни и комуникират помежду си чрез светлина. Използвайки нормална синя или зелена светлина като биолуминесценция, животното рискува да привлечете хищници. Но ако вместо това червеят използва ултравиолетова светлина, той ще остане невидим за животни, различни от тези от неговия собствен вид. Следователно нашата хипотеза е, че те са развили остро ултравиолетово зрение, така че да имат таен език, свързан с чифтосването", разказва Гарм, който продължава:

"Може също да се окаже, че те търсят UV биолуминесцентна плячка. Но това прави нещата наистина вълнуващи, тъй като UV биолуминесценцията все още не е наблюдавана при никое друго животно. Така че се надяваме да можем да представим това като първия пример", коментира изследователят.

Според Гарм очите на Vanadis са интересни по отношение на еволюционната теория, защото биха могли да помогнат за разрешаването на един от най-тежките академични дебати около теорията: дали очите са еволюирали само веднъж – и са еволюирали във всяка форма, която познаваме днес, или са възниквали няколко пъти, независимо един от друг, в еволюционната история.

Очите на Vanadis са изградени просто, но оборудвани с разширена функционалност. В същото време те са еволюирали за сравнително кратък еволюционен период от само няколко милиона години. Това означава, че те трябва да са се развили независимо например от човешките очи и че развитието на зрението, дори при високо ниво на функция, е възможно за сравнително кратко време.

Справка: "High-resolution vision in pelagic polychaetes" by Michael J. Bok, Armando Macali and Anders Garm, 8 April 2024, Current Biology DOI: 10.1016/j.cub.2024.02.055