Пера на динозаври опреди 125 млн години са много подобни на перата на съвременните птици

Ваня Милева Последна промяна на 29 септември 2023 в 00:00 2699 0

Единично фосилно перо на възраст 50 милиона години от формацията Грийн Ривър в Уайоминг.

Кредит Tiffany Slater

Нов рентгенов анализ на динозавърски пера показва, че химическата им структура е сходна с тази на перата на съвременните птици.

Перата на съвременните птици имат повече общи черти с перата на динозаврите, отколкото експертите смятаха досега, и имат сходен протеинов състав, разкрива нов рентгенов анализ. Откритието дава нов поглед върху еволюцията на перата в продължение на стотици милиони години.

Палеонтолозите са изследвали пера от три древни животни, сред които 125 млн. годишен нептичи динозавър, наречен Sinornithosaurus, открит в Китай; древна птица на 125 млн. години, също от Китай, известна като Confuciusornis; и неустановен вид, живял в днешната формация Грийн Ривър в Уайоминг преди 50 млн. години, според проучване, публикувано на 21 септември в списание Nature Ecology and Evolution.

След провеждане на рентгенови и инфрачервени анализи на древните пера изследователите откриват следи от роговични бета-протеини (CBP), известни преди като бета-кератини, които са протеини, необходими за укрепване на перата за полет. След това международният екип учени изследва пера от съвременни птици, като например зеброви финки (Taeniopygia), и забелязва, че те съдържат подобна химическа структура.

"Същите бета-протеини присъстват и в перата на съвременните птици", разказва пред Live Science водещият автор на изследването Тифани Слейтър (Tiffany Slater), постдокторант по палеобиология в Университетския колеж Корк в Ирландия.

Графика, показваща древните протеинови следи, открити във фосилни пера. Кредит: Science Graphic Design

Преди това изследване учените смятаха, че перата на древните животни имат съвсем различен протеинов състав и са съставени предимно от алфа протеини, които не са толкова здрави, колкото CBP. Новото изследване обаче показа, че древните пера не само са били съставени предимно от CBP, но и че тези протеини са се трансформирали в алфа протеини по време на фосилизацията, се казва в изявлението.

"Перата на динозаврите, които анализирахме, показват, че те се състоят предимно от бета протеини", посочва Слейтър. "Така че първоначалното становище, че древните пера са били съставени предимно от алфа протеини, вероятно е било артефакт на фосилизацията".

Тази нова концепция не само показва, че протеините могат да останат съхранени във фосилните записи в продължение на 125 милиона години, но също така дава нови идеи за еволюцията на древните пера, като "изтласква времевите скали много по-далеч от това, което мислехме", каза Слейтър.

"Химическият състав на съвременните пера всъщност е много по-древен, отколкото смятахме досега", добавя Слейтър. "Нашето изследване помага да се пренапише историята и показва, че самите основни градивни елементи, които са необходими за активно летене, са били налице преди поне 125 милиона години."

Справка: Slater, T.S., Edwards, N.P., Webb, S.M. et al. Preservation of corneous β-proteins in Mesozoic feathers. Nat Ecol Evol (2023). https://doi.org/10.1038/s41559-023-02177-8