Странната подобна на раковина яйчна обвивка и тайните на еволюцията на октоподите

Ваня Милева Последна промяна на 21 ноември 2022 в 00:01 2191 0

Подобната на раковина яйчна обвивка на Argonauta argo. Кредит: Genome Biology and Evolution

Нови изследвания показват, че един вид октопод изглежда е еволюирал самостоятелно, за да развие нещо, наподобяващо раковина, въпреки че е загубил генетичния код, който създава истинските черупки при неговите предци и роднини. Проучването е представено в нова статия в Genome Biology and Evolution, списание, издавано от Oxford University Press.

Argonauta argo е вид октопод, най-едрият представител на рода, разпространен повсеместно и обитаващ повърхностните части на соленоводните морски басейни в тропическите и субтропическите откри. Женските аргонавти, който са почти два пъти по-едри от мъжките, имат защитна, спираловидна, подобна на раковина обвивка, в която крият яйцата си.

Яйчната обвивка има максимален диаметър от около 30 см. Тя е слабо спирално извита, странично сплескана с напречни ивици и предимно бяла на цвят с кафеникав оттенък в областта на кила.

Подобната на раковина кутия за яйца на Argonauta argо не е еволюирала от раковина. Кредит: Genome Biology and Evolution

Произходът на тази яйчна обвивка отдавна интригува изследователите. Тя много прилича на раковината на известния перлен наутилус (Nautilus pompilius). Този много далечен роднина на октопода Argonauta argo има истинска твърда раковина и живее на океанското дъно, но това може да е просто съвпадение.

Макар че и яйчната обвивка на Argonauta argo и чрупкатата на наутилуса се образуват чрез отделяне на протеини, според докладите се формират по различен начин и изглеждат различно под микроскоп.

Дали яйчната обвивка е еволюирала от раковина или се е развила самостоятелно?

Nautilus pompilius. Кредит: Wikimedia Commons

Чрез секвениране на черновата на генома на вида екип от изследователи от Япония, ръководен от Маса-аки Йошида (Masa-aki Yoshida) и Давин Сетиамарга (Davin Setiamarga), се опитва да разкрие геномния произход на аргонавтите и да покаже как видът се е адаптирал към открития океан и е придобил черупкоподобната си яйчна обвивка. Преди това учените не са се занимавали с аргонавтите, тъй като е било трудно да се отглеждат животните в аквариуми за изследователски цели. Тук обаче авторите са имали достъп до място в Японско море, идеално за получаване на пресни проби.

Откритите тук нови данни за генома дават представа за няколко особености, свързани с еволюцията на раковината и формирането на яйчната обвивка. Изследователите откриват гените, кодиращи белтъка на яйчната обвивка при аргонавтите, и откриват, че повечето от тези гени не се използват за образуване на черупки при далечно родствени видове, включително наутилуса. Това предполага, че макар далечните предци на октоподите аргонавти вероятно да са имали черупки, те не са се развили в яйчни обвивки.

Синтения

Геномното секвениране и картографиране са позволили сравнение на общите структури на геномите на много различни видове. Общата констатация е, че организмите със сравнително скорошна дивергенция показват подобни блокове от гени в същите относителни позиции в генома. Тази ситуация се нарича синтения, преведена грубо като притежаване на общи хромозомни последователности. Например, много от гените на хората са синтетични с тези на други бозайници — не само маймуни, но и крави, мишки и т.н. Изследването на синтенията може да покаже как геномът се изрязва и поставя в хода на еволюцията.

"Геномът на аргонавта е особено интригуващ, защото показва, че нарушението в синтенията*, отчетено в генома на известните октоподи, не е обща черта на тази група", разказват Йошида и Сетиамарга. "Доказахме, че противно на общоприетото схващане, главоногите невинаги проявяват различна еволюция на генома. Очакваме, че откритията ни ще допринесат за по-нататъшното изследване на еволюцията на генома на метазоите, мекотелите и главоногите, която досега е останала до голяма степен неизследвана."

Справка: “Gene Recruitments and Dismissals in the Argonaut Genome Provide Insights into Pelagic Lifestyle Adaptation and Shell-like Eggcase Reacquisition” by Masa-aki Yoshida, Kazuki Hirota, Junichi Imoto, Miki Okuno, Hiroyuki Tanaka, Rei Kajitani, Atsushi Toyoda, Takehiko Itoh, Kazuho Ikeo, Takenori Sasaki and Davin H E Setiamarga, 26 October 2022, Genome Biology and Evolution.
DOI: 10.1093/gbe/evac140