Учени обръщат процеса на стареене - бръчките и косопадът изчезват

НаукаOFFNews Последна промяна на 28 юли 2018 в 12:44 8039 0

Кредит UAB

Мишката в центъра на снимката показва бръчките и загубата на коса, свързани с стареенето, след два месеца на намаляване на митохондриалната ДНК. Същата мишка, както изглежда, показва обръщане на процеса на сбръчкване и загуба на коса един месец по-късно, след възобновяване на репродукцията на митохондриалната ДНК. Мишката вляво е контролна, за сравнение.

Набръчкването на кожата и загубата на косата са отличителните белези на стареенето.

Какво ще стане, ако може да се обърне този процес?

Доктор Кешаф Сингх (Keshav Singh) и колегите му направиха точно това върху лабораторни мишки. Когато се индуцира мутация, водеща до митохондриална дисфункция, мишката развива набръчкана кожа и обширна, видима загуба на коса за броени седмици. Когато митохондриалната функция се възстанови чрез изключване на гена, отговорен за митохондриалната дисфункция, мишката възстановява гладката си кожа и гъста козина, неразличими от тези на здрава мишка на същата възраст.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Cell Death & Disease.

"Доколкото ни е известно, това наблюдение е безпрецедентно", заяви Сингх, професор по генетика и по патология в Университета на Алабама в Бирмингам, цитиран от ScienceDaily.

Важно е, че мутацията, която прави това, е в ядрен ген, засягащ функция на митохондриите, малки органели, известни като "електроцентралите" на клетките. Многобройните митохондрии в клетките произвеждат 90% от химическата енергия за клетките, която им е нужна, за да оцелеят.

По време на стареенето на човека се наблюдава намаляване на митохондриалната функция, а митохондриалната дисфункция може да доведе до заболявания, свързани с възрастта. Спадът (деплецията) на митохондриалната ДНК е свързан и с заболявания като синдром на деплеция на митохондриалната ДНК, сърдечно-съдови заболявания, диабет, свързани с възрастта неврологични заболявания и рак.

Изследователите индуцират мутация в лабораторна мишка като добавят антибиотика доксициклин към храната или питейната и вода.Това води до деплеция на митохондриалната ДНК, защото ензимът за репликиране на ДНК става неактивен.

След четири седмици на мишките им покарва сива козина, намалява плътността на косъма, губят косми, забавят се движенията им - все промени, напомнящи за естественото стареене. Набръчканата кожа се наблюдава четири до осем седмици след индуцирането на мутацията, а женските имат по-тежки бръчки, отколкото мъжките.

И тук идва сензацията - този процес на загуба на коса и сбръчкване на кожата може да се обърне, като се изключи мутацията. Снимките горе показват косопад и набръчкана кожа след два месеца на индукция на доксициклин и същата мишка месец по-късно след спиране на доксициклина, което позволява възстановяването на изчерпаната митохондриална ДНК.

Наблюдава се обаче малка промяна при други органи при индуциране на мутацията, което показва по-важната роля на митохондриите в кожата в сравнение с другите тъкани.

Набръчканата кожа показва промени, подобни на тези, които се наблюдават както при вътрешото, така и при външното стареене. Вътрешното стареене е естественият процес на стареене, а външното стареене е ефектът от външните фактори, както влияят на появата на бръчките слънцето и пушенето.

Между другото, кожата на мишки с индуцирана мутация показва увеличен брой на клетки на кожата, необичайно удебеляване на външния слой, нефункционални космени фоликули и увеличено възпаление, което изглежда допринася за патологията на кожата. Те са подобни на външното стареене на кожата при хората. Мишките с изчерпана митохондриална ДНК показват и промяна в експресията на четири маркера, свързани със стареенето в клетките, подобни на естественото стареене.

Митохондриите на мишките с индуцирана мутация имат намалено съдържание на митохондриална ДНК, променена митохондриална генна експресия и нестабилност на големите комплекси в митохондриите, които участват в окислителното фосфорилиране.

Обръщането на мутацията възстановява митохондриалната функция, както и патологията на кожата и косата. Това показва, че митохондриите са обратими регулатори на стареенето на кожата и загубата на коса, наблюдение, което Сингх нарича "изненадващо".

"Това предполага, че епигенетичните механизми, които са в основата на взаимодействието между митохондриите и ядрото, трябва да играят важна роля за възстановяването на нормалния фенотип на кожата и косата", коментира Сингх. "Необходими са допълнителни експерименти, за да се определи дали фенотипните промени в други органи могат също да бъдат обърнати към предишния си вид чрез възстановяване на митрохондриалната ДНК."