Учени правят костите прозрачни, за да изучават болести като остеопорозата (видео)

Антония Петрова Последна промяна на 01 май 2017 в 08:23 3625 0

Снимка: CalTech

Учени използваха химическа техника, за да направят костите на мишка прозрачни. Техниката се е използвала и в миналото, за да бъдат превърнати мозъци и бъбреци в прозрачни, но за първи път се използва върху твърда тъкан, съобщава Stat news.

Възможността да се вижда през костите може да има приложение в проучването на болестите по тях, като позволи на учените да имат по-точна картина на вътрешната им структура.

Техниката, наречена CLARITY, и след 2013 г, когато е описана за първи път, е била прилагана върху обширен кръг тъкани от бозайници и върху растения. Невроученият Вивиана Градинару (Viviana Gradinaru), която е изобретателят на техниката, дори направи прозрачно цялото тяло на мишка през 2014 г (без нейните кости, които останаха незасегнати).

Подходът действа чрез заключване по химически път на протеини и ДНК с хидрогел, след което мазнините в тъканта биват измивани. Липидите пречупват светлината и затова частта с измиването прави третираните с техниката тъкани прозрачни. Проучването е публикувано в Science Translational Medicine.

Източник: Stat news

Целта на Градинару в случая с прозрачните кости е да погледне в костния им мозък и да преброи броя на стволовите клетки, които могат да произведат нови костни клетки.

"Костите не са статичен орган. Те се променят непрекъснато. Костите, които имаме в телата си, не сме ги имали преди 10 години", обяснява тя. Непрекъснато се извършва процес на клетъчна смърт или растеж на костни клетки, подбуждани от прекурсорни (прогениторни) клетки в мекия, порест костен мозък.

Но търсенето на тези клетки може да се окаже предизвикателство. Няма чак толкова много прогениторни клетки, така че екстраполирането на броя и разпределението основано на малка проба не е идеалния вариант. Учените могат да разрежат кост, но това поврежда краищата. Събирането на образите в една разрязана кост обратно заедно в единна, триизмерна картина също е много трудно.

Дъг Ричардсън (Doug Richardson), директор на Harvard Center for Biological Imaging и който не е участвал в проучването, обяснява, че то представлява "стъпка напред в познанието ни за костите". "Тази техника дава възможност да се следи здравето на костите или напредването на болестно състояние в голям мащаб и с по-голяма точност", допълва той.

Екипът на Градинару вече демонстрира едно възможно приложение на CLARITY. Те са отрили, че лекарство за остеопороза, в момента разработвано от компанията Amgen, успява да възбуди процес по увеличаване на броя на стволовите клетки. Някои специалисти от тази компания са съавтори на проучването.

Използването на CLARITY позволява на екипа по-ефективно да измери нивото на това покачване. "Това е много важно, защото се цели контрол на увеличението - твърде голямо покачване може да доведе до тумори", обяснява Градинару.

Използване с други цели също е възможно. Способността да се направи черепа на мишка или плъх да е прозрачен е полезно за невроучените, които използват импланти в своите изследвания и желаят да установят точната позиция на въздействие след приключване на експериментите.

Все още има работа по тази техника. Например, да се намери начин да се прикачат антитела без да се налага да се среже наполовина костта. Градинару също така би искала и процесът да се ускори. В момента извършването на CLARITY отнема близо един месец.