Идеята, че днешната младеж е само бледо копие на предните поколения съществува от хиляди години. Ново проучване, публикувано в Science Advances, показва, че колкото по-силно изразен талант или черта притежава човек на средна възраст, толкова по-вероятно е да не я открива в младите хора.
Д-р Джон Протзко (Dr John Protzko) и проф. Джонатан Шулер (Professor Jonathan Schooler) от Калифорнийския университет задават въпроси на американци на възраст между 33 и 51 години за това как виждат съвременните деца, както и изследват собствените им разбирания и способности.
Съвсем очаквано, учените откриват, че хора с авторитарни възгледи смятат, че съвременните деца проявяват по-малко уважение към по-възрастните в сравнение със собственото им поколение.
В своята публикация, учените резюмират това отношение чрез цитат от Томас Барнс (Thomas Barnes):
"Младежите никога не са били по-невъзпитани... възрастните са презирани, честните са подигравани, правилата не са зачитани."
Тези думи са написани през 1624 г. и имайки предвид, че точно това поколение повежда първата английска революция и обезглавява Чарлс Първи, може би Барнс е имал известно основание да изкаже подобни възгледи.
Въпреки това Протзко и Шулер откриват и по-неочаквани корелации. Те молят участниците да сравнят интелигентността на днешната младеж с тази на собственото си поколение. Средно хората считат, че сегашните деца имат сходна интелигентност със собственото им поколение на същата възраст, но там вариацията корелира с интелигентността, не с авторитаризма. По-интелигентните хора, от които се очаква да са запознати с ефекта на Флин (според който най-общо казано всяко поколение има по-високо IQ от предишното), са по-склонни да вярват в обратното.
И накрая, хората, които най-много обичат да четат, най-често смятат, че днешните деца не изпитват същото удоволствие от четенето.
Протзко и Шулер провеждат още две изследвания, надявайки се да обяснят наблюденията върху четенето и да ги приложат към другите две характеристики. Учените заключват, че техните резултати не се дължат на определена представа за това, какви са били хората като малки и сравнението на тази субективна идея с днешните младежи.
Вместо това, авторите свързват тези модели с факта, че "хората, които обективно преуспяват в дадено направление имат по-голяма склонност да отбележат чуждите неуспехи в същото направление". Още повече, изглежда, че хората налагат собствените си идеи, било то за респект към авторитета, интелигентност или любов към четенето, към околните и откриват, че по-младото поколение не се вписва там.
"Очевидно, когато наблюдаваме днешните деца, сравняваме собствените си спомени за миналото с по-обективни оценки на настоящето и изглежда се появява естествена разлика", пишат авторите в заключение.
Източник: IFLScience - “Kids These Days”: Why Older People Think Younger Generations Just Don’t Measure Up
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари