Еволюционното минало на Индия: Oгромна миграция преди 50 000 години и вече изчезнали човешки роднини

Съвременните индийци са наследили гени от днешен Таджикистан и разнообразен набор от ДНК от неандерталци и денисовци, разкрива ново изследване

Ваня Милева Последна промяна на 13 март 2024 в 00:00 2972 0

Изследователи са събрали нови данни за еволюционната история

Кредит Ваня Милева

Изследователи са събрали нови данни за еволюционната история на Индия след провеждането на най-голямото изследване на генома им по рода си.

Най-мащабното изследване на геномите на хора от Южна Азия разкри неочаквани прозрения за генетичните вариации в Индия.

Учени анализират повече от 2700 съвременни индийски генома от 17 щата, включително ДНК от индивиди от повечето географски региони, говорещи всички основни езици, племенни и кастови групи.

Те разкриват, че една от трите основни групи на предци в Индия - древните ирански земеделци - може да бъде проследена до група земеделски фермери от Саразм в днешен Таджикистан. Те също така разкриват изключителното разнообразие на ДНК, наследено от неандерталци и денисовци, най-близките, вече изчезнали роднини на съвременните хора.

Освен това екипът установява, че по-голямата част от генетичните вариации в рамките на сегашното индийско население произтичат от едно голямо миграционно събитие на съвременните хора към Индия от Африка преди около 50 000 години.

Изследователите описват откритията си в документ за предпечат, публикуван на 20 февруари в базата данни bioRxiv.

"Популациите от Южна Азия често са недостатъчно представени в геномните изследвания", коментира на Live Science Елиз Кердонкуф (Elise Kerdoncuff), водещ автор на изследването и популационен генетик в Калифорнийския университет, Бъркли (UCB). "Изучаването на индийските популации ни помага да разберем историята на Индия и както показва нашето изследване, то също така предоставя ценни прозрения в по-широки аспекти на човешката история."

Дом на повече от 1,4 милиарда души, Индия е една от най-населените страни в света, с повече от 4500 антропологично добре дефинирани популации, включително касти, племена и религиозни групи.

За да нарисуват по-ясна картина на генетичните вариации в Индия, авторите на новото изследване анализират геномите на хиляди индивиди, участвали в LASI-DAD - надлъжно проучване за стареене в Индия - диагностична оценка на деменцията (Longitudinal Aging Study in India-Diagnostic Assessment of Dementia). Участниците са на възраст над 60 години.

Повечето индийци произхождат от три групи предци: древни ирански земеделци, скотовъдци от евразийските степи и южноазиатски ловци-събирачи. Изследователите вече знаят как последните две групи са дошли в Индия, но не и как и кога ДНК от древните ирански земеделци се е появила в региона, отбелязва за Live Science съавторът на изследването Прия Мурджани (Priya Moorjani), асистент професор по генетика, геномика, еволюция и развитие в UCB.

В един от анализите в новото проучване екипът сравнява ДНК на съвременните индийци с тази на свързани с Иран индивиди от неолита или новата каменна ера до желязната епоха. Те откриват, че свързаната с древния Иран ДНК, наследена от индийското население, произхожда от индивиди от ранния неолит от района на древния град Саразм в северозападен Таджикистан.

В отделен анализ изследователите сравняват ДНК на съвременните индийци с тази на секвенирани геноми на неандерталци и денисовци и откриват, че индийците, както повечето неафриканци, са наследили между 1% и 2% от своята ДНК от тези групи. Тази ДНК е много разнообразна: почти 90% от всички известни неандерталски гени, открити при хора извън Африка, са открити в изследваните индийски геноми.

Екипът също така открива, че по-голямата част от генетичните вариации, открити при съвременните индийци, идват от една голяма миграция на индивиди от Африка преди 50 000 години. Това контрастира с предишни археологически проучвания, които предполагат, че съвременните хора са се заселили в Индия по-рано, например преди изригването на вулкана Тоба преди около 74 000 години.

Остават много въпроси, по-специално по отношение на населението, което е живяло в Индия преди 50 000 години. Например изследователите все още не знаят дали ареалът на неандерталците и денисовците се е простирал до Южна Азия или съвременните хора са срещали неандерталци и денисовци по-на изток в Евразия, отколкото се смята, разказва Мурджани. След това тези гени може да са били пренесени  в Индия.

"В бъдеще, съчетано с прозрения от други области като археология и лингвистика, се надявам, че фината история на нашето еволюционно минало ще стане по-ясна", се надява Мурджани.

Справка: 50,000 years of Evolutionary History of India: Insights from ∼2,700 Whole Genome Sequences