Ново проучване на свързания с тютюнопушенето вариант "Mr. Big"

Изследванията показват, че ДНК играе важна роля при оформянето на това, което се случва, когато поемете никотин

Ваня Милева Последна промяна на 28 март 2024 в 00:00 5253 0

Кредит freestocks.org/ Pexels

След първата глътка никотин вашето ДНК ще играе важна роля, заедно със социалните фактори и факторите на околната среда, при оформянето на това, което ще се случи след това.

През последните години учените идентифицираха хиляди генетични варианти, за които се смята, че влияят на всичко - от това кога хората за първи път опитват да пушат, как се чувстват с първата си цигара до това колко често се запалват и колко трудно ще е да се откажат. Някои варианти влияят върху това колко бързо метаболизираме никотина, докато други са в основата на това колко сме чувствителни към него. Но малко се знае за това как те взаимодействат помежду си и с други генетични различия.

Ново проучване на Университета на Колорадо Боулдър хвърля безпрецедентна светлина върху тези взаимодействия и предоставя нова представа за най-известния вариант, свързан с тютюнопушенето до момента – обикновено наричан "Mr. Big".

"Знаем, че тютюнопушенето е силно наследствено, като генетичните различия представляват 40% до 75% от разликите в поведението на хората при пушене", обяснява Памела Ромеро Вилела (Pamela Romero Villela), докторант в катедрата по психология и неврология и първи автор на изследването в априлския брой на списанието Drug and Alcohol Dependence. "Колкото повече можем да разберем какво правят тези гени и как си взаимодействат, толкова по-добре ще бъдем подготвени да разработим персонализирани подходи, за да помогнем на хората да се откажат от цигарите. "

Поглед отвъд ‘Mr. Big’

Израснала в Хондурас, основен източник за трафик на наркотици към Съединените щати, Ромеро Вилела прекарва тийнейджърските си години като като доброволец, за да помага на млади хора, които са се забъркали в банди за контрабанда на наркотици и сами са се пристрастили към наркотиците.

Търсейки да разбере какво е карало хората да използват и злоупотребяват с тези вещества на първо място, тя се насочва към Института за поведенческа генетика на Университета на Колорадо Боулдър.

Скоро тя решава, че може да има най-голям смисъл, ако изучава никотина, който се използва от 22% от възрастните по света и е свързан с един на всеки пет смъртни случая в Съединените щати.

"Много хора все още пушат и това е един от най-трудните за отказване наркотици", коментира Ромеро Вилела.

Тя и професорът по интегративна физиология Мариса Ерингер (Marissa Ehringer) се фокусират върху единичния нуклеотиден полиморфизъм (SNP) или генетичен вариант, rs16969968, наречен "Mr. Big", защото това е най-широко възпроизвежданият генетичен вариант, свързан с поведението на тютюнопушене.

Mr. Big се намира в ген, наречен CHRNA5F (никотинов ацетилхолинов рецептор 5) и влияе върху това колко добре никотинът се свързва с рецепторите в мозъка. Хората с определена версия на Mr. Big, известна като версията AA, са по-малко чувствителни към никотина и е доказано, че пушат повече.

"Това някак спъва реакцията ви, така че за да почувствате същия ефект като някой, който е изпушил една цигара, може да се наложи да изпушите почти една и половина цигари", обяснява Ромеро Вилела.

Персонализиран подход

Както разкрива тяхното проучване, историята не свършва дотук.

Когато анализират генетичната информация от около 165 000 настоящи или бивши пушачи от европейски, южноазиатски и фински произход, екипът открива гени и варианти в напълно различен регион на генома, които изглежда взаимодействат с Mr. Big по начин, който влияе върху навиците за пушене.

Трябва да се отбележи, че когато хората са имали повишаващата риска версия на Mr. Big, но също така са имали генетичен вариант, наречен rs73586411, те са пушили значително по-малко от очакваното.

"На практика открихме друг вариант, който подобрява ефекта на Mr. Big", съобщава Ромеро Вилела.

Необходими са повече изследвания, за да се разбере точно какво правят гените, проследени в изследването. (Интересното е, че един, наречен TMEM230, преди е бил свързван с болестта на Паркинсон. Известно е, че никотинът притъпява някои симптоми на болестта.)

Авторите на изследването се надяват да дойде време, когато на хората ще може да бъде даден "полигенен рисков рейтинг", който ще вземе предвид техните генни варианти и взаимодействия, за да предостави персонализирани препоръки за отказване. Например предварителните проучвания вече предполагат, че хората с високорискови генотипове в региона CHRNA5 могат да се възползват повече от лекарства, насочени към никотиновите рецептори.

В крайна сметка, ако изследователите успеят да определят какво прави даден вариант, за да притъпи желанието за пушене, те биха могли да разработят лекарства, които имитират това действие.

Като по-голяма картина, авторите се надяват, че проучването да предизвика още изследвания, разглеждащи не само отделните гени, но и как генетичните варианти работят заедно.

"Гените не работят във вакуум", отбелязва Ерингер. "Ако нашата крайна цел е по-персонализирана медицина, трябва да разберем по-добре тези взаимодействия."

Справка: Romero Villela PN, Evans LM, Palviainen T, et al. Loci on chromosome 20 interact with rs16969968 to influence cigarettes per day in European ancestry individuals. Drug Alcohol Depend. 2024;257:111126. doi: 10.1016/j.drugalcdep.2024.111126