Учени тестват може ли българско кисело мляко да се произвежда на Марс

Ваня Милева Последна промяна на 11 март 2024 в 11:39 5066 2

Киселото мляко, направено по време на експедицията

Кредит Shopova, I., Bogueva, D., Yotova, M. et al.

Киселото мляко, направено по време на експедицията

Може ли българското кисело мляко да подобри представянето на астронавтите по време на мисиите на Марс?

Под това заглавие през 2023 г. е публикувана статия в списание Journal of Ethnic Foods, която силно препоръчва нашето кисело мляко като космическа храна.

Статията описва експеримент, реализиран в изследователската станция в пустинята Юта, САЩ, която имитира условията на планетата Марс и в която, наред с други задачи се изследва приготвянето и въздействието на консумацията на българско кисело мляко в необичайна среда.

В тази мисия е включена писателката Изабела Шопова, която единствена е имала предишен опит в производството на кисело мляко преди началото на мисията. Тя е била отговорна както за приготвянето на киселото мляко, така и за провеждането на специално обучение, за да научи необучените членове на екипажа как да приготвят кисело мляко по време на мисията.

"За да съберат индивидуални гледни точки относно качеството на киселото мляко, опита от консумацията и подготовката, членовете на екипажа водят ежедневни записи в дневника по време на мисията. В експеримента са използвани строги научни процедури при разработването и валидирането на ръководството за проучване, използвано за събиране на данни", описва в статията експеримента българския авторски колектив.

Проф. Светла Данова от Института по микробиология към Българската академия на науките наскоро дава интервю за БТА по повод проведения експеримент и публикуваната статия.

"Една от целите в изследванията на екипа от БАН бе да проверим как да потиснем лошите, разболяващи ни бактерии, които са резистентни към голяма част от използваните в практиката антибиотици, а Изабела Шопова щеше да го изследва на живо - в "космически условия". Знаейки как да прави кисело мляко, тя щеше да добави тези познания и да следи за обратната оценка на консуматорите му", обяснява проф. Данова в интервюто.

Идеята е, че микробиомът на астронавтите в орбиталната станция, особено при дълги мисии, може да се увреди, а българското кисело мляко стимулира регулирането на храносмилателната система, както и за запазване и обогатяване на чревния микробиом.

"Поддържането на здрав чревен микробиом е от решаващо значение за човешкото здраве и благополучие, особено за астронавтите, живеещи в затворени и стресиращи среди, като тези на мисия до Марс", пише в публикуваната статия.

Изображение A показва цялото необходимо оборудване за приготвяне на кисело мляко. Изображение B изобразява вида на използваната бактерия, а изображение C представя наличните кухненски съоръжения в мисията MDRS. Кредит: Shopova, I., Bogueva, D., Yotova, M. et al.

В симулирана мисия са използвани три съставки: мляко на прах, закваска Bacillus Bulgaricus и вода, но според авторите приготвянето на кисело мляко е не само осъществимо, но и много полезно.

"Чрез използване на наличната лиофилизирана храна и помощни средства и добавяне само на малко количество закваска за кисело мляко и термометър за мляко към полезния товар, екипажите могат да се насладят на висококачествено прясно кисело мляко дори при дълги космически полети".

Инструкции за приготвяне на кисело мляко по време на експедицията. Само първата партида кисело мляко започна със закваска от лиофилизирани бактерии отляво, а за останалите партиди е проследено производството на кисело мляко, като се използва вече направеното кисело мляко като закваска, процес, описан вдясно. Кредит: Shopova, I., Bogueva, D., Yotova, M. et al.

Според българските учени тези минимални усилия ще донесат значителни ползи за здравето на човешкия микробиом, а разнообразието от храни, постигнато чрез добавяне на кисело мляко към менюто ще има благоприятно психологическо въздействие.

Проф. Шопова и нейните колеги силно препоръчват "домашното кисело мляко да бъде включено като стандартен елемент от менюто на космическите екипажи.... Това изследване не само допринася в областта на изследването на космоса, но също така подчертава гъвкавостта на българското кисело мляко отвъд традиционната му кулинарна употреба".

Така че българското кисело мляко може да има славата и на "храна на дълголетието”, и на "космическа храна", заключава проф. Шопова.

Справка: Shopova, I., Bogueva, D., Yotova, M. et al. Can Bulgarian Yogurt enhance astronauts’ performance during the Mars Missions?. J. Ethn. Food 10, 46 (2023). https://doi.org/10.1186/s42779-023-00211-5

Източник: Целта на симулираната марсианска мисия беше да разберем дали е възможно в едни имитиращи космоса условия да направим българско кисело мляко, БТА

dolivo

13.03 2024 в 08:09

млякото прясно ли е?

Far Rider

11.03 2024 в 15:44

Освен киселото мляко трябва да опитат най-важното в живота на всеки истински българин: ракията! За да има живот на Марс трябва да има ракия! Тя е решение на всичко!