Астрономи случайно откриват тъмна "първична галактика", система без звезди

Ваня Милева Последна промяна на 15 януари 2024 в 00:00 7203 0

Концепция на художник за J0613+52. Цветовете показват въртенето на галактиката, червеното е далеч от нас, синьото е към нас.

Кредит STScI POSS-II/ SF/GBO/P.Vosteen/K. O’Neil

При изследване на 350 от така наречените галактики с ниска повърхностна яркост (LSB) с различни радиотелескопи астрономи случайно се натъкват на тъмна "първична галактика", система, която се състои само от първичен газ, водороден газ, който датира от най-ранното време на Вселената.

Тези галактики са изследвани с телескопа Грийн Банк (GBT) в САЩ, телескопа Аресибо в Пуерто Рико и радиотелескопа Nançay във Франция и търсейки разликата между данните от GBT и телескопа Nançay, случайно виждат първичната галактика, която бе наречена J0613+52. Намира се на 270 милиона светлинни години.

Измереното доплерово изместване в областта, където се намира J0613+52. Кредит: K. O’Neil.

Допълнителните изследвания на галактиката с ниска повърхностна яркост J0613+52 показват, че за разлика от другите галактики с ниска повърхностна яркост, тя изглежда, че не да съдържа никакви звезди, а само газ. Може да има звезди в J0613+52, но ние не ги виждаме. Изглежда също така, че няма звездообразуване, тъй като газът е твърде дифузен, за да се кондензира в по-плътни облаци, от които могат да се образуват звезди.

Това може да направи J0613+52 първата открита първична галактика, която се състои изцяло от първичен газ от малко след Големия взрив. Хората сега искат да видят дали е възможно да видят J0613+52 в други диапазони на дължина на вълната, но като се има предвид много ниската ѝ светимост, това изглежда много трудно.

Източник: Astronomers Accidentally Discover Dark Primordial Galaxy, Green Bank observatory.