"Дяволската комета" Понс-Брукс ще се вижда най-добре от днес до 21 април

Как да видите събитието, което се случва веднъж в живота през 2024 г.

Ваня Милева Последна промяна на 29 март 2024 в 12:09 11829 0

Кометата Понс-Брукс, както се появи в началото на март 2024 г. от Долината на черепа, Юта.

Кредит James Peirce ; Flickr (CC BY-NC-ND 4.0 DEED)

Кометата Понс-Брукс се устремява към Слънцето, оставяйки след себе си следа от прах и газ. А с малко късмет, може да я зърнете.

Кометата 12P/Понс-Брукс може да се наблюдава тази вечер и до 21 април 2024 г. Най-добре ще се вижда в края на март.

В момента кометата 12P/Понс-Брукс бързо се доближава до перихелия, най-близката си точка до Слънцето в нейната 71-годишна орбита. И в същото време кометата става по-ярка и наскоро бе регистрирана малко по-ярка от 5-та звездна величина. Тази вечер и утре също е много лесно да се намери, тъй като преминава близо до алфа звездата на съзвездието Овен, Хамал. (Ако ви е трудно да намерите това съзвездие, може да изтеглите приложение за наблюдение на звезди)

Звездна величина/магнитуд

Смята се, че обектите с магнитуд 10 вече може да се виждат с бинокъл. Магнитудът (звездната величина) е мярка за яркостта на звездите или на други небесни обекти. На скалата на звездните величини, по-малките стойности съответстват на по-голяма яркост и обратно. Скалата на звездните величини е логаритмична. Ярките звезди условно се наричат звезди от 1-ва звездна величина. За пример магнитудът на Слънцето е -26,73, а на най-слабата наблюдаема звезда е 23,5. Сириус е със звездна величина -1.3

Започнете търсенето в поглед на запад около час след залез слънце. При магнитуд 2 Хамал не е особено ярка. Но Юпитер, който свети с магнитуд –2,1, се намира точно в горния ляв ъгъл на Хамал в небето, на около 14° от звездата. След като се насочите към Хамал, лесно ще забележите Понс-Брукс само на ½° западно от звездата.

Възможно е дори да достигне видимост с просто око, ако намерите тъмно място ​​в достатъчно ясна нощ.

С помощта на бинокъл или телескоп със сигурност ще видите нейната кръгла, размита кома и дори може да зърнете част от дългата ѝ, ефирна опашка. Астрофотографията би показала по най-добрия начин тази опашка с много повече подробности, както и типичния зелен цвят на кометата, генериран от емисия от двуатомен въглерод.

Понс-Брукс нашумя наскоро с няколко избухвания, някои от които оформиха комата ѝ с "рога", което ѝ спечели прозвището  "дяволската комета".

Тази комета ще произведе още новини. Тя ще премине близо до Юпитер в средата на месец април, преди да заобиколи Слънцето на 21 април, точно когато ще става все по-трудно за наблюдение от Северното полукълбо.

В началото на месец март криовулканичната комета 12P/Понс-Брукс минава покрай галактиката Андромеда в западното вечерно небе. Изглед от 7 март. Кредит: Wikimedia Commons

Кометата Понс-Брукс

С диаметър около 30 километра тази гигантска ледена буца е сравнима по размер с връх Еверест и е "една от най-ярките известни периодични комети".

Кометата Понс-Брукс, завършва пътуването си около Слънцето на всеки 71,3 години и последно е била забелязана в небето през 1954 г.

Въпреки че не е получила официално име до откриването й от французина Жан-Луи Понс през 1812 г. и последвалото преоткриване от британско-американеца Уилям Робърт Брукс през 1883 г., първите регистрирани наблюдения на кометата всъщност датират още от 1385 г.

Понс-Брукс е класифицирана като криовулканична комета, което означава, че от време на време произволно изригва (като вулкан), изхвърляйки прах, газ и лед в околното пространство. Когато направи това миналата година, моментално стана 100 пъти по-ярка, като избликът оформя от комата дяволски рога – оттук и името.

Причината за възникването на това странно изригване е, че когато кометата се приближава до Слънцето, тя се затопля, което означава, че леденият материал може да се изпари и да пропука кората на повърхността, с нарастването на налягането.

След това газът образува част от ярката кома, която е ореолът от изпарен материал, който заобикаля твърдото ядро.

"Когато гледаме комета, виждаме всъщност слънчева светлина, отразяваща се от този вид мъгла, така че кометите са най-ярки, когато са най-близо до Слънцето", отбелязва д-р Дарън Баскил (Darren Baskill), преподавател по астрономия в Университета на Съсекс пред BBC Science.

"Но тогава ярката слънчева светлина също ограничава гледката ни, така че най-доброто време за наблюдение на комета е малко компромис между двете."

Докато кометата се движи, тя оставя опашка от светещ материал зад себе си, който отразява и слънчевата светлина. Тези опашки могат да се простират на милиони километри и могат да бъдат оформени от заредени частици от Слънцето – известни като "слънчев вятър".

Кометата показа подобни изблици на 5 октомври, 1 ноември, 14 декември и последно на 18 януари – макар и по-малко драматични.

Колкото повече се приближава кометата до Слънцето, толкова по-интензивна може да стане тази активност, поради което изглежда, че кометата изсветлява.

Какво означава 12P?

Понс и Брукс е ясно - кометата е кръстена на хората, които са я открили. Но какво означават числата и буквите, в които се обозначават кометите?

"Името на кометата е 12P, защото това е 12-ата комета, която е наблюдавана да се връща периодично", обяснява Баскил. "Кометите произхождат от самия край на нашата слънчева система и затова някои имат орбитални периоди от десетки хиляди години или дори повече и никога не се виждат повече."

На комети с кратък период като Понс-Брукс, от друга страна, са необходими по-малко от 200 години, за да се върнат във вътрешната част на Слънчевата система.

Може би най-известната от кометите с кратък период е Халеевата комета, която има период, подобен на Понс-Брукс от около 75 години. За съжаление не се очаква Халеевата комета да се завърне до 2061 г., така че ще трябва да изчакате още малко, за да забележите това чудо.

Според НАСА текущият брой на известните комети (с къс и дълъг период) е около 3910, въпреки че астрономите изчисляват, че може да има някъде в Слънчевата система до един трилион.

Кога е следващата комета?

Дръжте очите си отворени през юни и юли за кометата 13P/Olbers, която може да бъде видима с бинокъл за наблюдатели от Северното полукълбо. Тази комета е също от халеев тип с орбитален период около Слънцето от 69 години.

По-късно през 2024 г. кометата C/2023 A3 ще си проправи път към вътрешността на Слънчевата система. Достигайки пикова яркост през септември и октомври, експертите смятат, че C/2023 A3 има потенциала да съперничи на някои от най-ярките звезди в небето.

The Sky This Week from March 29 to April 5: Comet Pons-Brooks puts on a show, Аstronomy