Пробите от астероид Бену съдържат ключовите съставки на живота

Ваня Милева Последна промяна на 12 октомври 2023 в 09:56 12563 0

Близък план на пробата, събрана от космическия кораб OSIRIS-REx

Кредит NASA

Близък план на пробата, събрана от космическия кораб OSIRIS-REx

Миналия месец бяха върнати на Земята проби, взети от астероида Бену от мисията OSIRIS-Rex на НАСА. Изследователите вече са започнали да изучават пробите и съобщават, че съдържат ключови съставки на живота.

За първи път изследователи имат възможност да проучат проби от астероид на 4,5 милиарда години и те са пълни с въглерод и вода – необходимите съставки за живота.

"Докато надникваме в древните тайни, съхранени в праха и малките камъчета ота астероида Бену, ние отключваме капсула на времето, която ни предлага задълбочени прозрения за произхода на нашата слънчева система", казва в изявление на НАСА Данте Лаурета (Dante Lauretta) от Университета на Аризона, директор изследовател на мисията OSIRIS-Rex на НАСА. "Изобилието от богат на въглерод материал и изобилието от водосъдържащи глинести минерали са само върхът на космическия айсберг."

Пробите бяха извлечени от Бену от космическия кораб OSIRIS-REx през 2020 г. Космическият кораб измина милиони километри, за да се върне на Земята. Капсулата с проби кацна в пустинята Юта на 24 септември. След това капсулата бе транспортирана до космическия център Джонсън на НАСА в Хюстън, където изследователите започнаха да анализират съдържанието й в чисти стаи, построени специално за мисията.

Целта на OSIRIS-REx бе да събере около 60 грама материал от Бену, за да позволи на изследователите да изучават космически скали, които са се образували преди милиарди години и впоследствие не са били променени от топлина или вода, както се случва с метеоритите, които удрят Земята.

Капсулата всъщност съдържа много повече материал. Всъщност, наизследователите все още не са анализирали цялото му съдържание. Те са изследвали и праха с цвят на въглен и малки камъчета от Бену (вижте изображението по-горе) върху капака и около основата на контейнера за проба. Те подлагат този материал на набор от аналитични тестове, които разкриват наличието на вода, въглерод и няколко органични молекули.

"Въглеродът и водата не са живот, но те са градивните елементи, от които животът се нуждае, а там има други основни материали и минерали", разказва Тимъти Глотч (Timothy Glotch) от Университета Стоуни Брук в Ню Йорк.

Той казва, че изследователите биха могли да предскажат някои от елементите, които са били идентифицирани в пробите, но по-нататъшният им анализ ще покаже как водата може да е променила скалистия астероид с течение на времето, започвайки в началото на развитието на Слънчевата система.

Изглед на капсулата на OSIRIS-REx с отворен капак. Кредит: NASA Johnson

Пол Бърн (Paul Byrne) от Вашингтонския университет в Сейнт Луис отбелязва, че това може да има последици за това как водата е дошла на Земята и времевата линия на присъствието на водата на други планети. Информацията колко вода има на Бену може да ни каже "дали Земята е родена влажна, или суха и след това водата е била докарана до нея“.

Изследователите биха могли да екстраполират това разбиране към планети като Венера, които в момента са сухи, но може би някога са имали вода, обяснява Бърн.

Изследователите на НАСА ще продължат да анализират пробите през следващите две години. Но ще запазят поне 70 процента от материала за по-нататъшни изследвания от учени по света и в бъдеще.

Източник: Samples from asteroid Bennu contain the key ingredients of life, Karmela Padavic-Callaghan, New Scientist