Слънчева буря от най-високия клас X днес ще се разбие в Земята

Ваня Милева Последна промяна на 01 декември 2023 в 07:11 22368 0

Слънчевото петно AR3500 (оградено в кръг), което изхвърли коронарна маса към Земята, изригна от Слънцето на 28 ноември.

Кредит NASA/SOHO

Слънчева експлозия, определена от Обсерваторията за слънчева динамика на НАСА от най-висок клас X вероятно ще удари нашата планета днес, 1 декември.

Това изригване вече ни бомбардира с радиация и отприщи изхвърляне на коронална маса (CME), което стигна Земята днес.

Анимация, показваща как линиите на магнитното поле с противоположна посока се прекъсват и свързват отново. Такива събития на повторно свързване в космоса създават струи от високоскоростни частици. Кредит: Center for Visual Computing, University of California Riverside

Слънчевите изригвания по същество са големи експлозии, които се задействат, когато линиите на магнитните полета около слънчевите петна превключват (както се вижда на анимираната схема вдясно) и изхвърлят плазма в космоса.

На 28 ноември голямо изригване избухна от тъмно петно ​​близо до екватора на слънцето.

Слънчевите орбитални апарати измерват изригването като изригване от клас X – най-мощният клас слънчево изригване, съобщава Spaceweather.com, определено от Обсерваторията за слънчева динамика на НАСА.

(Класовете на слънчевите изригвания включват A, B, C, M и X, като всеки клас е поне 10 пъти по-мощен от предходния. Изригванията от клас X са еквивалентни на изригване от клас M с магнитуд 10 и повече.)

Пренапрегнатото изригване избълва първоначална вълна от слънчева радиация, която се разби в Земята на 29 ноември и предизвика незначителни радиозатъмнения, тъй като разтърси магнитния щит на нашата планета, или магнитосферата, и допълнително йонизира горната част от нашата атмосфера, съобщава EarthSky.

Изригването също отприщи CME или бързо движещ се облак от магнетизирана плазма, който се изстреля от слънцето с около 2,9 милиона км/ч. Траекторията на CME предполага, че е вероятно да удари Земята или на 30 ноември, или на 1 декември според Spaceweather.com.

Видео клип на слънчево изригване, експлодиращо на повърхността на слънцето:

Изригването AR3500, което избълва CME. Кредит: NASA/SOHO

Ако CME удари Земята, ще бъде отблъснато от магнитосферата. Но сблъсъкът временно ще отслаби магнитосферата, причинявайки геомагнитна буря, която може да предизвика ярки сияния, осветяващи нощното небе. Бурята ще бъде малка до умерена (клас G1 или G2) и няма да представлява заплаха за сателитите или наземната инфраструктура.

Въпреки това, CME може да застъпи друго по-малко CME - което бе изхвърлено от по-малко CME на 27 ноември - на път за Земята, което може да засили произтичащата буря според Spaceweather.com.

Слънчевите изригвания станаха по-чести и интензивни през тази година. Вече има 11 изригвания от клас X от януари насам - повече от последните пет години, взети заедно, съобщава SpaceWeatherLive.com.

Поне три от тези свръхмощни слънчеви експлозии са изстреляли CME, които са ударили Земята: Първото изригване от клас X за годината бе в началото на януари; второто ни удари през февруари и също отприщи "слънчево цунами"; и още едно CME експлодира от огромно слънчево петно, 10 пъти по-голямо от Земята през юли.

Увеличаването на слънчевата активност се вижда и по други начини, включително увеличаване на броя на слънчеви петна изпъстрящи слънчевата повърхност и повишаващи се температури в горната атмосфера на Земята, която поглъща повече слънчева радиация от нормалното.

Това нарастване на активността е резултат от приближаването до експлозивния максимум в приблизително 11-годишния слънчев цикъл,за който учените сега смятат, че ще се случи някъде през следващата година.

Източник: Explosive 'almost X-class' flare launches solar storm that could smash into Earth by tomorrow (Dec. 1), Live Science