Ендометриозата може да бъде причинена от бактериални инфекции

Ваня Милева Последна промяна на 16 юни 2023 в 00:01 3653 0

Кредит Science Translational Medicine

Илюстрация на фузобактерии, които могат да причинят ендометриозата

Бактериите, които причиняват заболяване на венците, може да са причина за гинекологичното заболяване ендометриоза, което означава, че то може да се лекува с антибиотици.

Илюстрация на фузобактерии, които могат да причинят ендометриозата

Инфекциите с бактерии, които допринасят за заболяванията на венците, могат да причинят ендометриоза - състояние, при което тъканите, покриващи матката, растат извън нея и образуват болезнени лезии. Откритието предполага, че антибиотиците могат да предотвратят или лекуват състоянието.

Ютака Кондо (Yutaka Kondo) от Университета в Нагоя, Япония, и колегите му изследват проби от ендометриална тъкан на 28 жени, половината от които са диагностицирани с ендометриоза.

Генетичният анализ на пробите разкрива аномалии в клетките, наречени фибробласти, които образуват съединителната тъкан. Тези фибробласти са имали повишена активност в 13 гена в сравнение с тези от хора без заболяването. Един от гените, TAGLN, управлява производството на протеин, който помага на клетките да се размножават и мигрират, което може да обясни защо при ендометриоза ендометриалните клетки нарастват извън матката.

Активността на TAGLN се засилва и от възпаление, което може да се дължи на бактериална инфекция. Използвайки флуоресцентно багрило, изследователите търсят бактериални патогени в ендометриални тъкани, събрани от отделна група от 84 жени, половината от които са имали ендометриоза. Те откриват Fusobacterium nucleatum при 64% от пациентките с това заболяване спрямо 7% от тези без заболяване.

След това изследователите използват мишки като моделни животни, за да разберат ролята, която F. nucleatum може да играе в състоянието. Мишките нямат менструация, така че не могат да развият ендометриоза. За да имитират състоянието, изследователите първо заразяват мишките с F. nucleatum. След това вземат проби от матката и ги инжектират в коремите на други 12 мишки. Мишките получават ежеседмични хормонални инжекции, за да стимулират растежа на лезиите.

След четири седмици средният брой на ендометриалните лезии при мишките, които са получили заразени маточни проби, е повече от два пъти по-голям от този, наблюдаван при други девет мишки, на които са дадени незаразени проби. Лезиите също така са били около пет пъти по-големи от тези при контролните животни, което предполага, че F. nucleatum стимулира ендометриалните лезии да растат и да се разпространяват.

В по-късен тест при мишки антибиотиците предотвратяват размножаването на ендометриалната тъкан извън матката и намаляват размера на лезиите. Изследователите не са тествали антибиотично лечение на ендометриоза при хора. "Не знаем дали изкореняването на тази бактерия е наистина ефективно за лечението на ендометриозата", посочва Кондо. "Тези проучвания продължават."

F. nucleatum често се среща в устата и допринася за заболявания на венците. Екипът на Кондо е доказал, че тя може да се придвижва чрез кръвта, което може да е начинът, по който заразява ендометриалните клетки. "Тази бактерия може да бъде открита и в ректума, който е доста близо до вагината", обяснява Кондо, което показва друг потенциален път на предаване.

"Би ми се сторило необичайно това да е един-единствен патоген, който причинява ендометриоза, а не група патогени или много патогени, които независимо допринасят за заболяването", коментира Кристин Мец (Christine Metz) от Института за медицински изследвания "Файнщайн" в Ню Йорк.

Но тя уточнява, че тези резултати съвпадат с предишни изследвания, които свързват хроничния ендометрит - отделно състояние, причинено от бактериални инфекции - с повишен риск от ендометриоза.

Справка: Science Translational Medicine DOI: 10.1126/scitranslmed.add1531