Открит е нов вид бактерия, ускоряваща появата на кариес

Ваня Милева Последна промяна на 12 юни 2023 в 00:01 4774 0

Макроснимка на развален зъб

Кредит Wikimedia Commons

Макроснимка на развален зъб

В резултат на революционно откритие изследователи успешно са идентифицирали непознат досега бактериален вид, който играе важна роля в процеса на разваляне на зъбите. Това откритие хвърля нова светлина върху сложната микробна екосистема в устната кухина и нейното въздействие върху здравето на устната кухина.

Разкривайки тайните на тази новоидентифицирана бактерия, учените имат за цел да разработят целенасочени интервенции и превантивни мерки за борба със зъбния кариес и подобряване на стоматологичните грижи. Резултатите от това изследване имат потенциала да направят революция в разбирането ни за микробиологията на устната кухина и да отворят врати за иновативно лечение на стоматологичните заболявания.

Противно на досегашните схващания, че бактериите Streptococcus mutans или мутантни стрептококи са основната причина за зъбния кариес, изследването, публикувано в Nature Communications, разкрива, че бактериален вид, наречен Selenomonas sputigena, играе значителна роля за зъбния кариес.

Тази бактерия, свързвана преди само със заболявания на венците, е ключов партньор на мутантните стрептококи, като значително засилва способността им да създават кариеси. Това новаторско откритие поставя под въпрос съществуващите схващания за причините за кариеса. То подчертава сложните взаимодействия в микробиома на устната кухина.

"Това е неочаквано откритие, което ни дава нов поглед върху развитието на кариеса, подчертава потенциални бъдещи цели за превенция на кариеса и разкрива нови механизми на образуване на бактериален биофилм, които могат да бъдат от значение в други клинични контексти", заявява съавторът на изследването Хюн Ку (Hyun Koo), професор в катедрата по ортодонтия и отделите по педиатрия и орално обществено здраве и съдиректор на Центъра за иновации и прецизна стоматология към Университета на Пенсилвания.

кариес на зъбитеКредит: University of Pennsylvania School of Dental Medicine

Зъбният кариес, известен като кариес, е широко разпространено хронично заболяване, което засяга деца и възрастни в световен мащаб. То се появява, когато киселинно-продуциращи бактерии като мутиралите стрептококи образуват защитен биофилм, наречен плака, върху зъбите. В новото проучване изследователите анализират проби от плака на 300 деца на възраст 3-5 години, половината от които имат кариес. Те са използвали съвременни техники за изследване на бактериалната генна активност, биологичните пътища и микроскопски изображения.

Откритията потвърждават ролята на специфичен вид бактерия Selenomonas, свързван преди с болести на венците, в причиняването на кариеси. Това откритие допринася за разбирането ни на сложния микробен състав на плаката и последиците от него за здравето на устната кухина.

Проучването разкри, че макар бактерията Selenomonas sputigena сама по себе си да не причинява кариес, тя може да си сътрудничи с мутантни стрептококи - известна бактерия, причиняваща кариеси, за да засили процеса на образуване на кариес. Мутантните стрептококи използват захар, за да създадат лепкави глюкани, които са част от защитната среда на плаката. Изследователите наблюдават, че S. sputigena, снабдена с придатъци за движение по повърхността, попада в капана на тези глюкани. Веднъж попаднала в капана, S. sputigena бързо се размножава, образувайки сложни структури с форма на пчелна пита, които капсулират и предпазват мутантните стрептококи. Това партньорство води до концентрирано производство на киселина, което изостря тежестта на зъбния кариес.

Откритията подчертават сложността на микробните взаимодействия и осигуряват яснота за развитието на кариесите в детска възраст, което може да доведе до подобряване на превантивните стратегии. Потенциален подход би могло да бъде нарушаването на суперструктурите на S. sputigena с помощта на целенасочени ензими или по-ефективни техники за миене на зъбите.

Бъдещите изследвания имат за цел да проучат как тази анаеробна подвижна бактерия преминава в аеробна среда на зъбната повърхност - интригуващо явление за микробиолозите. Изследването, в съавторство с множество учени, предоставя ценни сведения за пространствената структура на биофилмите и вирулентността им при кариес в ранна детска възраст.

В заключение, съвместното проучване, проведено от лабораторията на Ку и партньорите им, разкрива, че Selenomonas sputigena, новоидентифициран бактериален вид, играе съществена роля в зъбния кариес, като си партнира с мутантни стрептококи. Това партньорство води до общо производство на киселина, което изостря тежестта на зъбния кариес. Откритията разширяват разбирането ни за микробните взаимодействия в устната кухина и предоставят прозрения, които биха могли да допринесат за подобряване на стратегиите за превенция на зъбния кариес.

Справка: Cho, H., Ren, Z., Divaris, K. et al. Selenomonas sputigena acts as a pathobiont mediating spatial structure and biofilm virulence in early childhood caries. Nat Commun 14, 2919 (2023). DOI: 10.1038/s41467-023-38346-3