Бозайниците ще изчезнат заради бъдещия суперконтинент

Суперконтинентът Пангея Ултима ще се формира след около 250 милиона години и ще породи ужасно горещи климатични условия, които могат да доведатр до гибелта на бозайниците

Ваня Милева Последна промяна на 27 септември 2023 в 00:00 3697 0

Вулканичното образуване на следващия суперконтинент, Пангея Ултима, вероятно ще бъде толкова горещ и ще се образува толкова бързо, че бозайниците няма да могат да се адаптират, прогнозира ново проучване.

Кредит Rawpixel

Бозайниците най-вероятно ще бъдат изтрити от лицето на Земята при образуването на следващия суперконтинент на нашата планета, което ще бъде придружено с мощна вулканична активност.

Моделирайки способността на бозайниците да издържат на топлина заедно с климатичните условия на Земята след 250 милиона години, учените откриват, че формирането на най-вероятния следващ суперконтинент - наречен Пангея Ултима (Pangea Ultima) - ще доведе до вероятното изчезване на нашия разред примати, както и всяко топлокръвно същество.

Изследователите правят прогнозата, използвайки климатичен модел, който взема предвид промените в температурата на земната повърхност на новия суперконтинент, като заедно с това се увеличава интензивността на слънчевата радиация и въглеродния диоксид в атмосферата.

Изследването е публикувано в списание Nature Geoscience.

Суперконтинент Пангея Ултима

Преди около 66 милиона години царуването на влечугите стига до драматичен край, когато огромен астероид се блъсква със Земята. Учените сега прогнозират, че бозайниците ще срещнат своя Армагедон в подобен катаклизъм след около 250 милиона години, когато континентите се съберат, за да образуват нов суперконтинент.

Текущото разположение на континентите, с което сме запознати днес, далеч не е статично – това е просто стоп-кадър в процес на забавен каданс, който отнема стотици милиони години, за да завърши. Преди около 335 милиона години Земята е била доминирана от една голяма земна маса, известна като Пангея, която е започнала да се разпада в ранния юрски период. Оттогава фрагментите, които наричаме континенти, се раздалечават.

Но в един кръгъл свят те не могат да се отдалечат прекалено много, преди да започнат отново да се събират заедно. Учените са прогнозират, че след около 250 милиона години всички континенти ще се сглобят отново в нов суперконтинент, Пангея Ултима. В ново проучване учените са създали и анализирали суперкомпютърни модели за това какъв може да бъде климатът на този бъдещ суперконтинент – и картината, която рисува, не е твърде розова за нас, бозайниците.

Приблизителна карта на суперконтинента Пангея Ултима, както и моделните температури през най-горещия месец в годината. Кредит: Alex Farnsworth and Chirs Scotese

Ужасни условия на живот

Климатологът д-р Александър Фарнсуърт (Alexander Farnsworth) от Университета в Бристол, който е и водещият автор на новото изследване, смята, че дотогава Земята ще е доста неприятна за живеене.

Според моделите само между 8 и 16% от сушата на планетата по това време ще бъде обитаема за бозайници. Тази малка част от бъде покрай бреговете, докато вътрешните райони ще бъдат покрити с огромна пустиня, където температурите обичайно ще бъдат между 40 и 70°C.

Не само разстоянието до водата ще направи по-голямата част от Пангея Ултима неприятна за живеене – няколко други фактора биха допринесли за топлината. Вероятната му позиция ще бъде около екватора, нивата на CO2 вероятно ще се удвоят благодарение на увеличената вулканична активност и тогава дори застаряващото слънце ще излъчва 2,5% повече радиация.

"Новопоявилият се суперконтинент ефективно ще създаде троен удар, включващ ефекта на континенталност, по-горещо слънце и повече CO2 в атмосферата, от увеличаване на топлината за голяма част от планетата", разказва Фарнсуърт. "Резултатът е предимно враждебна среда, лишена от източници на храна и вода за бозайниците. Хората – заедно с много други видове – ще умрат поради неспособността си да отделят тази топлина чрез пот, охлаждайки телата си.

Разбира се, има много място за варианти в тези модели. Например суперконтинентът може да се окаже разположен в тропиците, което би изкривило климата към по-лош сценарий, но екипът казва, че има и шанс той да се намира близо до Северния полюс, което може да противодейства на част от топлината.

Вътрешните райони на Пангея Ултима ще бъдат покрити с огромна пустиня, където температурите обичайно ще бъдат между 40 и 70°C. Кредит:  StockVault (CC0 1.0)

Това вероятно означава гибел за бозайниците

Еволюционните адаптации на бозайниците като потни жлези и кръвоносна система, които понижават топлината са доста добър начин за справяне с високите температури. И все пак горещината надхвърли 40 градуса по Целзий суха топлина или 35° C, когато е влажно, нашите температурни регулатори не са ефективни и не могат да отделят опасната излишна топлина от телата ни.

Като се има предвид, че имаме четвърт милиард години преди този сценарий за края на света, животът има достатъчно време да еволюира и да се адаптира към топлината.

Изследователите обаче казват, че бозайниците са развили толерантност към непроменена дълго време горна температурна граница, като същевременно значително са адаптирали способността си да оцеляват при по-студено време.

Именно заради този асиметричен модел на адаптация, това може да означава края на господството на бозайниците на Земята (ако не изчезнат преди това). Други форми на живот, като растенията, също могат да имат проблеми.

Обитаеми региони (зелена зона) на суперконтинента Пангея Ултима. Кредит: Alex Farnsworth and Chirs Scotese

Малко вероятно е съвременният човешки вид да пострада от тези условия. Или ще сме еволюирали в нещо друго, или ще сме напуснали Земята в търсене на по-зелени планети, или най-вероятно ще сме се унищожили.

Според изследователите самият живот все паке може да се справи. В края на краищата, планетата е претърпяла глобални катаклизми много пъти през своите 4,5 милиарда години съществуване и поне някои форми на живот винаги са оцелявали. Каквото и да излезе победител от другата страна, може да царува, докато Слънцето погълне Земята.

Справка: Farnsworth, A., Lo, Y.T.E., Valdes, P.J. et al. Climate extremes likely to drive land mammal extinction during next supercontinent assembly. Nat. Geosci. (2023). https://doi.org/10.1038/s41561-023-01259-3